Software AG op sociale toer met AlignSpace
Omdat BPM niet over IT gaat maar over business. De crux van het optimaliseren van bedrijfsprocessen is dat je inzicht krijgt in alle factoren die een proces beïnvloeden. Dat zijn er in de praktijk veel meer dan over het algemeen wordt gedacht. Veel actoren in een proces werken buiten het zicht van het management. Als je dat niet weet, kun je een proces nooit goed optimaliseren. Zelfs bij hele grote bedrijven waarvan wij denken dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben, blijkt dat men geen idee heeft uit welke schakels een proces is opgebouwd.De gedachte achter AlignSpace is dat je ermee in feite een soort marktplaats creëert. Voor directbetrokkenen, maar ook voor consultants, system integrators en applicatieontwikkelaars. Een ‘social network’ dus dat het totale plaatje duidelijk maakt.Maar is dat niet een herhaling van zetten? De belofte van Management Information Systems was ooit ‘Drill down till shop level’.Deze MIS’s waren vanuit de IT opgezet en niet vanuit de business en daardoor veel te weinig in staat de business te volgen. Je kunt alleen optimaliseren vanuit een businessperspectief. En dat is het doel van BPM, een betere alignment tussen IT en business om te komen tot een business-strategie, want daar draait het uiteindelijk om; ‘Hoe vertaal je de businessstrategie naar bedrijfsprocessen en welke IT-ondersteuning is daarvoor nodig?’ Dat is dus precies andersom dan vanuit de IT een businessoplossing aandragen.Waarom zou de business, die ook de MIS’s heeft meegemaakt, deze nieuwe beloften nu wel geloven?Die scepsis kom ik in de praktijk niet zo tegen. Ik merk dat mensen juist nieuwsgierig zijn naar de vraag hoe ze BPM effectief kunnen inzetten. Daarom ben ik de laatste tijd eigenlijk meer als consultant op pad om onze klanten uiteen te zetten wat AlignSpace allemaal inhoudt. Wat ik merk, is dat zij zich herkennen in de problemen rond het in kaart brengen van businessprocessen. Daarmee heb je in feite al een gemeenschappelijk probleem te pakken. Vervolgens ga ik uitleggen hoe dat probleem nu daadwerkelijk opgelost kan worden.Wat is de kern van de boodschap aan de klanten? Wij zeggen ‘meet eerst’. Zolang je niet weet hoe het beeld eruitziet, ben je ook niet in staat te optimaliseren. Stap twee is dat je via AlignSpace alle betrokken partijen virtueel ‘aan tafel’ krijgt en zoveel mogelijk over een proces te weten komt.Waarom is de component ‘social networking’ zo belangrijk in AlignSpace?Omdat juist aan dat sociale aspect rond BPM tot nu toe veel te weinig aandacht is besteed. AlignSpace is in feite een collaboration tool dat mensen in staat stelt in processen te participeren.Je ziet social networks nu op veel plekken ontstaan. Het succes van zo’n netwerk is dat het via internet heel makkelijk te benaderen is en niets meer met IT te maken lijkt te hebben. Het is een misvatting te denken dat zo’n mechanisme rond BPM niet van belang zou zijn. Integendeel, het gaat erom dat de mensen vanuit de business aanhaken. Dus moet het zo min mogelijk een IT-tool zijn, maar juist een sociaal gebeuren, laagdrempelig. Vandaar dus dat ‘social network’. Het gaat erom mensen vanuit de meest onverwachte hoeken bij zo’n traject te betrekken. Dat kunnen zelfs mensen van buiten een onderneming zijn. Ook rond BPM geldt dat er ‘common knowledge’ is. In eerste instantie zit die kennis in de hoofden van mensen die er op verschillende plekken intensief mee bezig zijn. Als die ‘experts’ in een social network rond BPM gaan participeren, kan kennis zich in korte tijd onder een grote groep mensen verspreiden.