Overslaan en naar de inhoud gaan

Software Assurance populair – volgens Microsoft tenminste

Twee weken na de publicatie van zijn (wederom) goede kwartaal- en jaarcijfers zette Microsoft vorige week een ‘Q&A’ op zijn website met de corporate vice president Worldwide Licensing and Pricing, Joe Matz. De boodschap: het gaat goed met de volumelicenties, in het bijzonder de Enterprise Agreements, en dus gaat het goed met Software Assurance, dat daar een onderdeel van is.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock


Microsoft reageert expliciet op berichten dat zijn abonnementenmodel steeds minder in goede aarde valt bij zijn klanten. Zowel Forrester- als Gartner-analisten zien bedenkingen bij gebruikers. Forrester ondervroeg eerder dit jaar 63 Microsoft-klanten over hun licentiebeslissingen dit jaar. Van hen staan er maar liefst 54 (86 procent) voor de beslissing hun Software Assurance-contract te verlengen.

Afgeslankt
Een aanzienlijk deel van hen zal dat niet doen, of het contract slechts in afgeslankte vorm voortzetten. Software Assurance (SA), dat de klant voor jaarlijks 29 procent van de prijs van desktopsoftware of 25 procent van de prijs van serversoftware verzekert van nieuwe versies tijdens de looptijd van het contract, blijkt voor de inkopers steeds moeilijker te rechtvaardigen. Ze gaven ook duidelijk aan waarom: ondanks alle extra’s die Microsoft biedt, gaat het er de bedrijven in hoofdzaak om zich te verzekeren van de upgrades van de software waarvoor ze het SA-contract hebben afgesloten. En die upgradeverzekering beginnen ze toch wel een beetje duur te vinden, gezien de tijd die Microsoft nodig heeft om opvolgers van producten op de markt te brengen.

Duurder
Het is niet ondenkbaar dat klanten ook de komende jaren met SA meer kwijt zijn voor hun software dan wanneer ze – op het moment dat het henzelf uitkomt – een volledige licentie voor de nieuwe softwareversie kopen. Microsoft heeft immers tegen een aantal klanten gezegd dat er van de meeste software elke vier jaar een majeure upgrade is te verwachten en elke twee jaar een kleinere. Wat er onder die termen verstaan moet worden is echter niet duidelijk. De kleine upgrade zou gewoon een ‘service pack’ kunnen zijn. Vier keer 29 procent van de licentieprijs voor desktopsoftware is vervolgens gewoon 118 procent van de prijs van een losse licentie. Ook voor serversoftware (100 procent) is er op die manier niet veel te winnen.
Bedrijven van enige omvang lopen ook vaak nog eens achter, omdat een migratie van duizenden desktops geen sinecure is. Het overslaan van een versie is dan een verleidelijke keuze. En keuze die, waar het Vista betreft, overigens onlangs werd afgeraden door Gartner; de ondersteuning van Windows XP zou daarvoor wellicht niet lang genoeg gehandhaafd blijven.
Veel van de Forrester-respondenten voelen zich volgens analiste Julie Giera ook nog eens in hun hemd gezet door Microsofts beslissing de ‘Enterprise CAL (Client Access License)’ in te voeren. Deze eindgebruikerslicentie voor serversoftware moet apart aangeschaft worden – bovenop de gewone CAL waarop ze al Software Assurance hadden betaald – om gebruik te kunnen maken van nieuwe mogelijkheden in bijvoorbeeld Exchange en SharePoint.

Tanen
Ook Gartner-analiste Alexa Bona ziet de populariteit van Software Assurance tanen. Zij schat het percentage overeenkomsten dat wordt verlengd op 50 á 60. Dat dat niet geldt voor de Enterprise Agreement-contracten waar Matz naar verwijst, mag duidelijk zijn. SA is immers gewoon verplicht bij dat contract, dat vooral door de allergrootste bedrijven wordt afgesloten. Zij kiezen niet in eerste instantie voor SA, maar voor het afkopen van licentiebeheerzorgen in het algemeen. Op de Open- en Select-volumelicenties is SA optio­neel en juist daar openbaart zich de twijfel van de gebruikers.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in