‘Duizenden banen telemarketeers op de tocht’
Twistpunt is een amendement van de Tweede Kamer in het oorspronkelijke wetsontwerp. Telefonische verkopers zouden straks mensen verplicht moeten vragen of ze nog eens gebeld willen worden. Is het antwoord ‘nee’, dan moeten ze de persoonlijke gegevens uit hun databestand wissen. “Aan de ene kant is het natuurlijk heel fijn als je niet steeds aan de telefoon wordt lastig gevallen”, zeg De Ruyter. “Maar deze aanpak zorgt wel voor een heel groot verlies aan werkgelegenheid. De meeste bedrijven in deze jonge sector hebben nog niet veel vlees op de botten. Zij zijn niet in de gelegenheid om de gevolgen even aan te zien.” De werkgeversorganisatie WGCC voorziet zelfs dat een kwart van de 200 duizend werknemers zijn baan verliest. Dat lijkt De Ruyter overdreven. “Maar de gevolgen zijn enorm.” De vakbondsbestuurder is gepikeerd omdat de werkgevers solistisch opereren in hun verzet tegen het omstreden amendement dat nu ter goedkeuring in de Eerste Kamer ligt. “Samen zouden we veel sterker staan.” De sector hanteert al een code waardoor mensen zelf kunnen aangeven niet meer gebeld te willen worden. Het wetsontwerp legt de verantwoordelijkheid voor het aanbieden daarvan echter bij de sector zelf. Op 20 januari stelt de Eerste Kamer vragen over het ontwerp voor de nieuwe Telecomwet aan de minister van Economische Zaken. De nieuwe wet zou nog dit voorjaar in werking moeten treden. (esc)