Hoe groen rijden IT’ers?
De belangstelling voor groenere leaseauto’s is groot, niet alleen omdat het goed is voor het milieu, maar ook (of misschien wel vooral) omdat rijden in zo’n wagen scheelt in de portemonnee. Eind vorig jaar hield TNS NIPO een onderzoek waaruit bleek dat de helft van de zakelijk rijders graag wil overstappen op goedkopere en schonere auto’s, om de hogere bijtelling het hoofd te bieden. Die bijtelling is voor vervuilende auto’s flink omhoog gegaan (naar 25%), terwijl die voor zuinigere, schonere wagens daalde (14%). Ook de BPM voor vervuilende auto’s is verhoogd, terwijl die in energieklasse A of B lager werd. Dat zal zeker gevolgen hebben voor de leasemarkt, al zijn die nu nog niet erg zichtbaar. De respons op ‘groene inruilactie’s’ mag hoog zijn, de meeste leaserijders zitten vast aan een contract van vier jaar en kunnen hun wagen niet zomaar inruilen.
Bij Ordina zien ze een toenemende interesse in groenere wagens. Van de 3500 leaseauto’s die het IT-bedrijf in gebruik heeft, zijn er inmiddels zeventig hybride. “En er zijn er nogal wat in bestelling, al weet ik niet precies hoeveel. We zien wel duidelijk een trend naar schoner vervoer. Niet alleen naar hybride wagens, er is ook interesse voor zuinige wagens in de energieklasse A of B. Ook kiezen mensen vaker voor alternatief vervoer,” zegt Hans Bijl, manager Compensation & Benefits bij Ordina. Het bedrijf hanteert al een aantal jaren een mobiliteitsbeleid waarin flexibiliteit belangrijk is. Medewerkers mogen kiezen voor een leaseauto, voor een volledige vergoeding van de ov-kosten of voor een eigen budget voor mobiliteit, dat ze vrij mogen besteden. “We zien wel een verschuiving naar het mobiliteitsbudget of de ov-vergoeding, omdat de leaseauto steeds duurder wordt.”
Als een medewerker voor een leaseauto kiest, dan stimuleert Ordina de keuze voor een zuinige wagen, zegt Bijl. “We leveren een hogere bijdrage voor een auto in de energieklasse A of B. Ongeveer dertig euro per maand. Ook tellen we sinds twee jaar het brandstofverbruik op bij de prijs van de leaseauto. Een wagen in de prijsklasse van zeshonderd euro per maand, met een geschat gemiddeld verbruik van 150 euro per maand, komt dan op 750 euro. Medewerkers die in deze prijsklasse een wagen uitzoeken, krijgen van ons dan een vergoeding van 750 euro per maand. Kiezen ze een goedkopere auto, dan krijgen ze het restbedrag. Kiezen ze een duurdere, dan moeten ze zelf betalen.” Het beleid werkt, vindt hij, omdat men bewuster kiest. Voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. “Dat speelt zeker.” Wat rijdt hij eigenlijk zelf? “Een Volkswagen Passat, het contract loopt volgend jaar af. Als ik straks kan kiezen tussen een wagen in energieklasse A of B, dan wordt het A. Waarschijnlijk weer een Volkswagen Passat, het type Bluemotion heeft het A-label.”
Prosper Burnet is als fleetmanager verantwoordelijk voor het Greenfleet-programma van HP in Europa. Doel van dit programma is om het totale Europese wagenpark van het IT-bedrijf, 16.000 auto’s, in 2012 zo schoon te hebben dat de gemiddelde CO2-uitstoot 120 gram per gereden kilometer is.
HP formuleerde een aantal aandachtspunten om dit te bereiken, vertelt Burnet: “We kijken naar de auto zelf, we faseren nu de vervuilende auto’s uit en hebben per land een scala aan leaseauto’s vastgesteld met een bepaald maximum aan CO2-uitstoot. Dat verschilt per land, want het is afhankelijk van het leaseaanbod.” Zo geldt voor Nederland een maximum van 200 gram per kilometer. Verder kijkt HP naar het type brandstof: “In Zweden hebben we al 103 Saabs die rijden op zowel benzine als ethanol. In Nederland rijden 192 van de 1500 auto’s op lpg.” Ook het verbruik is een aandachtspunt: het bedrijf bood samen met Shell medewerkers een cursus zuinig rijden aan, waarna het verbruik van de deelnemers daalde met vijf tot wel twintig procent. “We bekijken nu of we dit structureel kunnen invoeren voor alle medewerkers in Nederland en later Europa. Inclusief een programma waarmee het verbruik wordt gemonitord, gecommuniceerd en men adviezen krijgt”, zegt Burnet. Daarbij stimuleert HP het gebruik van de trein (medewerkers kunnen in plaats van een leaseauto een eersteklas-ov-kaart krijgen voor henzelf en hun partner) en tracht het het aantal autokilometers te verminderen, met bijvoorbeeld videoconferencing in hun geavanceerde Halo-ruimtes.
Burnet ruilt zijn huidige Citroën C5 volgende maand in voor een Renault Mégane cabriolet, op lpg. Een schone én leuke auto en dat is precies waar het om gaat, zegt hij: “Als ik presentaties houd over ons Greenfleet-programma, dan merk ik dat veel mensen denken dat ze alleen nog in een saaie kleine auto mogen rijden. Maar ons doel is nog steeds om medewerkers een mooie auto aan te bieden. Wel een die schoon en zuinig is, maar er is op dat gebied heel veel mogelijk: milieuvriendelijk hoeft zeker niet saai te zijn.”