Loyaliteit van ICT’ers is niet te koop
“Een medewerker die wél een bonus krijgt, maar totaal geen mogelijkheden heeft om zichzelf te ontwikkelen en de werksfeer ook niet prettig vindt, wordt niet loyaler.”
Wel moet worden opgemerkt dat de correlatie tussen beloning en loyaliteit voor de ICT-sector iets hoger is dan voor alle beroepen gemiddeld. Maar aan ontwikkelingsmogelijkheden en bedrijfscultuur hechten ICT’ers veel meer waarde dan aan beloning. De correlatie van die factoren met loyaliteit ligt bij ICT’ers ook opmerkelijk hoger dan gemiddeld bij de andere beroepsgroepen het geval is.
Nu de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, ligt de focus van personeelszaken voornamelijk op werving en selectie. “Maar, nóg belangrijker is het behouden van de juiste mensen. Loyaliteit is hierbij van essentieel belang”, zegt Sijtstra. Daarbij moet de werkgever met name ook werken aan andere aspecten dan beloning. “Medewerkers moeten zich thuis voelen bij een organisatie, er moet een zogenaamde imagoklik zijn. Daarnaast moet het werk zelf leuk zijn en spelen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden een cruciale rol bij de binding van medewerkers aan een organisatie.”
De correlatie tussen loyaliteit en de bedrijfscultuur is het grootst; maar liefst 62,9 procent in de ICT-sector, tegen 46,3 procent gemiddeld. “Om de loyaliteit van medewerkers in deze sector te vergroten, moet je als werkgever dus nog meer nadruk leggen op dit punt”, aldus de Effectory-directeur.
Correlatie met loyaliteit
ICT-sector Alle beroepen
Bedrijfscultuur 62,9% 46,3%
Ontwikkelingsmogelijkheden 51,7% 44,7%
Werkzaamheden 43,9% 41,0%
Beloning 33,0% 24,2%
bron: effectory