Sector weet gros IT’ers niet te boeien
Van de werkgevers buiten de IT-sector, staat de overheid op gelijk niveau met werkgevers in de bouwnijverheid en de groothandel op een bescheiden plaats: slechts 1 procent van de ondervraagden. De industrie en de categorie ‘overige zakelijke dienstverlening’ zijn goed voor respectievelijk 5 en 4 procent. Gisteren zijn de resultaten van de jaarlijkse Image & Preformance Monitor van marktonderzoeksbureau Blauw Research tijdens een seminar gepresenteerd. Blauw heeft tussen februari en april elefonisch en via internet 1277 IT’ers naar hun mening over uiteenlopende zaken gevraagd. Het zwaartepunt van het onderzoek onder IT-professionals en -studenten lag op het imago van IT- bedrijven en andere IT-werkgevers. Uit het onderzoek blijkt ook dat IT-specialsten meer zekerheid zoeken dan vorig jaar. Slechts 6 procent ambieert de status van zelfstandig ondernemer en 2 procent wil freelance-IT’er worden. Eén procent van de ondervraagden wil bij de klant gedetacheerd worden. De 36-urige werkweek is aanzienlijk populairder dan de 40-urige week. Wervingsacties De wervingsacties van IT-bedrijven zijn dit jaar minder goed blijven hangen dan voorgaande jaren. De top vijf van de bedrijven van wie de wervingsacties het best zijn onthouden, zijn allemaal in ‘spontane bekendheid’ gedaald. CMG, Cap Gemini Ernst & Young, IBM, Pink Elephant en Getronics, zagen allemaal lagere scores. Microsoft op de zesde plaats en Compaq op de zevende, stegen wel in de spontane bekendheid van de wervingsacties. Verder zagen alleen Baan, HP en Cisco hun scores toenemen. Logica zag in de score van 1999 het effect van de ‘emotions’-campagne terug. 8 procent van de respondenten herinnerde zich de gele Logica campagne. In de jaren 2000 en 2001 liep de spontane bekendheid terug door het uitblijven van een vervolg op die campagne. CMG komt al jaren achter elkaar uit de bus al het IT-bedrijf met het sterkste imago. Ook dit jaar weer, zij het dat er een duidelijke terugloop zichtbaar is. Ook Cap Gemini Ernst & Young is in spontane bekendheid behoorlijk teruggelopen vergeleken met vorig jaar. Spontane bekendheid Getronics scoort volgens Rob Luif, research manager van het Blauw onderzoek, op meerdere vlakken goed. De spontane bekendheid onder IT-studenten nam toe van 17 procent in 2000 naar 32 procent in 2001. KPN wordt volgens Luif steeds serieuzer genomen als werkgever. Was KPN’s bekendheid in 2000 nog 7 procent, dit jaar is het 17 procent. Opvallend is de prestatie van Accenture. De naamsverandering van Andersen Consulting in Accenture vond in januari plaats, slechts enkele weken voor het Blauw- onderzoek. Op de I&P Indexscore – de optelsom van alle imagobepalende aspecten zoals spontane bekendheid, waardering, goede werksfeer en ontplooiingsmogelijkheden – behaalt Accenture onder studenten de tweede plaats, net onder Siemens. Op de indexscore voor professionals staat Accenture, met alleen een campagne ter gelegenheid van de naamsverandering, op de zesde plaats. De trend die Luif uit de cijfers haalt is dat bedrijven die zich het afgelopen jaar sterk geprofileerd hebben op e-business, nu de vruchten ervan plukken in de spontane bekendheid onder IT-professionals. “Consultancybedrijven als CMG en Cap Gemini Ernst & Young zijn duidelijk teruggelopen. Kennelijk zien professionals bedrijven die e-business hoog in het vaandel voeren als vernieuwend. En innovatief gevonden worden is een belangrijk aspect voor de aantrekkelijkheid van een werkgever.”