Overslaan en naar de inhoud gaan

5 vragen over: Hoe ITSMF het tij keert

▪ Aan het woord: Jeroen van Rooden
▪ Functie: Voorzitter IT Service Management Forum (ISMF) Nederland▪ Context: ITSMF Nederland hield deze week zijn jaarcongres en trok bijzonder veel bezoekers. Twee jaar geleden moest ITSMF het nog doen met een schamele 250 bezoekers, maar dit jaar kwamen er 850 naar het congrescentrum in Nijkerk.

1 Waar komt die enorme groei van het bezoekersaantal vandaan?
Dat zijn een paar dingen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

We hebben de structuur van onze organisatie veranderd. We willen weer meer als een vereniging werken. Dat houdt onder meer in dat de abonnementenstructuur is aangepast. Het abonnement is nu wel duurder, maar je krijgt er ook veel meer voor. Zoals gratis toegang tot dit congres.
Daarnaast doet het label ITSMF het dit jaar veel beter. We zaten alleen op ITIL en servicemanagement. Aan de ene kant was er een moeheid rond het thema servicemanagement, en ITIL alleen is niet genoeg. Ook al omdat ITIL nu door OGC in licentie is gegeven aan het Britse bedrijf APMG en Nederland al heel erg ge-ITIL-iseerd is.
Aan de andere kant profiteren we wel weer van de komst van versie 3 van ITIL. Want dat levert ook weer goede inhoud op voor de lezingen. In de afgelopen jaren verloor men nogal wat tijd aan het randgebeuren, zoals het social event. Nu is de focus van het congres veel meer op inhoud. En dit is een goede ruimte om te netwerken, ruim, niet te veel herrie. En dat werkt.

2 Is ITSMF Nederland als vereniging ook gegroeid dit jaar?
Ja. We hebben nu rond de 450 leden. Wij hebben bedrijfsleden, geen individuele lidmaatschappen. Vooral de grotere organisaties en leveranciers waren al lang lid. Toen we vorig jaar de verhoging van het lidmaatschapsgeld hebben doorgevoerd, verloren we twintig leden, maar kwamen er bijna onmiddellijk vijftig bij. Je krijgt nu meer voor je abonnement. We zien het aantal leden nog wekelijks groeien, met hausses bij evenementen. Wél verliezen we nu de eenpitters, want voor hen wordt het lidmaatschap te duur.

3 Hoe gaat ITSMF verder nu ITIL niet langer het centrum van zijn universum is?
We verbreden onze focus. Servicemanagement is nu weer heel erg hot. Dat verbreden wij tot het managen van IT-services. We komen daarmee los van het ijzer en richten ons op het totale pakket van de IT-dienstverlening. Denk daarbij bijvoorbeeld aan applicatiebeheer SEnD in projecten en in onderhoud.
We willen samenwerken met andere organisaties, denk bijvoorbeeld aan de ASL/BISL-foundation, of PRINCE 2. En het gaat ons nadrukkelijk om samenwerken; we willen ze niet opvreten. We voeren ook verkennende besprekingen met andere IT-beroepsgroepen om beter samen te werken.

4 Wat is er dan zo aantrekkelijk aan ITSMF Nederland?
Grote IT serviceproviders tonen heel veel interesse in ons, want we vormen een heel levendige community die ook nog eens heel geconcentreerd is, hier in Nederland. Tegelijkertijd houden de leveranciers meer afstand van de vereniging zelf. Daarnaast veranderen we de vereniging nu in een professionelere organisatie. Het was altijd vooral een vereniging van vrijwilligers, met de bijbehorende cultuur. Dat is bij sommige mensen wel eens hard aangekomen. Ik heb al aardig wat mensen moeten troosten.

5 ITSMF Nederland wil los van ITIL, maar ITSMF International koos vorige maand wél ITIL 3-goeroe Sharon Taylor tot voorzitter.Botst dat niet?
Nee, want we zijn tamelijk onafhankelijk als Nederlandse afdeling. Er is een fundamenteel verschil met onze beginjaren, toen we vooral een ITIL-club waren. We hebben onszelf opnieuw uitgevonden. Dat is wel een heel Nederlandse aangelegenheid. Het geldt inderdaad niet voor de andere ITSMF-afdelingen.
Ons kroonjuweel is dat we de hele IT-gemeenschap als lid hebben: leveranciers, afnemers, onderwijs en onderzoek. Wij zíjn de IT-gemeenschap.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in