Acceptatieproblemen voorkomen
Bij veel implementatietrajecten komt de acceptatie van de resultaten pas tegen het einde op de agenda. Dat is enerzijds verklaarbaar, maar anderzijds onwenselijk en onnodig. Het gevolg is dat de noodzakelijke tests onder soms extreme tijdsdruk moeten worden uitgevoerd. Het resultaat is vaak teleurstellend, ondanks grote inspanningen en goede bedoelingen: de acceptatie door de gebruikers van het systeem staat daadwerkelijk op het spel.
Bijsturen is in de laatste fase van het project echter nauwelijks meer mogelijk. Nog meer testen biedt geen oplossing. Testen is immers niet bedoeld om de kwaliteit van het informatiesysteem te verhogen. Fouten in eerdere fasen van het project worden door nog meer testen niet goedgemaakt. De enige echte oplossing is het doorvoeren van ontwerpaanpassingen, maar die kosten tijd en zijn riskant. En veel tijd is er niet met de systeemoplevering voor de deur. En nog meer risico’s klinkt ook niet aantrekkelijk. Bovendien doet het de businesscase van het project geen goed: oplopende kosten en latere ‘verzilvering’ van de baten.