Advies detacheerders niet erg gewaardeerd
Uit de ICT Barometer blijkt verder dat de bereidheid van tweederde van de klanten om diensten af te nemen van deze ‘afhankelijke’ consultants sterk is afgenomen. Binnen de overheid en de ‘not-for-profit’-sector is de afkeer met 69 procent van de ondervraagden het grootst. Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, adviseert consultants met een afhankelijk imago "om vaker op basis van gegarandeerd succes te werken. Dan verstomt de roep om onafhankelijkheid vanzelf. Je zou daarbij aan een vorm van ‘no-cure, no-pay’ kunnen denken. Ik denk dat de flair door alle bezuinigingen is verdwenen." Het onderzoek was ditmaal speciaal gericht op innovatie, detachering en consultancy. Ook als het om innovatie gaat komen de detacheerders er niet best van af in de ogen van de respondenten. Het gebrek aan innovatiekracht komt volgens veel ondervraagden voort uit het ontbreken van eigen research, eigen productontwikkeling en ontwikkeling van nieuwe vormen van dienstverlening door de detacheringsondernemingen. De ondervraagden noemen drie manieren waarop dienstverleners hun prijzen beter op hun prestaties kunnen afstemmen: prestatiegerelateerde beloning (35 procent van de respondenten), fixed price/fixed time-projecten (34 %) en Service Level Agreements (30 %). Verschuur: "De verkoopinspanningen van ICT-detacheringsbedrijven moeten alleen gebaseerd zijn op de succesfactoren van de klant. Offertes horen qua prijs/prestatie vlijmscherp te zijn, inclusief gegarandeerd succes voor de klant."