Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcatel Lucent wil de breedte in

Het samensmelten van spraak- en datanetwerken staat hoog op de agenda van het veelgeplaagde netwerk- en telecombedrijf Alcatel-Lucent. In Parijs onthulde de combinatie vorige week zijn strategie voor de dynamische onderneming.
De Frans-Amerikaanse producent van telecomuitrusting Alcatel-Lucent liet vorige week op zijn jaarlijkse bijeenkomst in Parijs niet veel merken van het recordverlies van 2,58 miljard euro over het vierde kwartaal van 2007. Het zoveelste verlies op een rij.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De fusie van beide bedrijven heeft tot nu toe niet echt tot de gewenste synergie geleid. De komende jaren zullen zeker 16.000 banen moeten verdwijnen.
Toch was er in Parijs ook positief nieuws. Zo heeft Alcatel-Lucent een flinke order binnengesleept van de Britse verzekeraar Swinton. Daar gaan circa 3000 werknemers via een VoiP-systeem van Alcatel-Lucent bellen. Dat scheelt de verzekeraar al gauw 100.000 pond sterling aan communicatiekosten. Het bedrijf heeft daarnaast ook nog eens vijftig licenties gekocht van Alcatel-Lucents OmniTouch Unified Communications. Enkele maanden geleden nog ontving Alcatel-Lucent van twee Chinese bedrijven orders die oplopen tot een bedrag van 750 miljoen euro.
Grote orders binnenslepen is kennelijk niet voldoende, want in Parijs ontvouwde Alcatel-Lucent op het jaarlijks Enterprise Forum zijn toekomststrategie. Het bedrijf wil de hofleverancier worden van de Dynamische Onderneming. Topvrouw Pat Russo zei dat haar bedrijf oplossingen wil bieden om de ‘verborgen kennis’ binnen de organisatie inzichtelijk te maken. Daarnaast wil het bedrijf zich gaan richten op zogenoemde Web 2.0-toepassingen, oftewel de volgende generatie internet. Russo voorziet een ‘always-on’-maatschappij, waarbij communicatie een cruciale rol vervult.
Tom Burns, directeur van de Enterprise Business Group, suggereerde dat ondernemingen het voorbeeld zouden moeten volgen van nieuwe internetbedrijven als Facebook en YouTube. Die kunnen snel op de markt inspelen omdat ze flexibel en transparant zijn. De CIO (hoofd Informatietechnologie) gaat binnen die ondernemingen dan ook een zeer belangrijke rol vervullen, zo voorspelde Burns. Die zit niet meer in het ‘achterkantoor’, maar helpt mee om de strategie van de onderneming te bepalen.
Alcatel-Lucent wil de komende tijd onder meer investeren in content- en applicatiesoftware (dynamische datacenters, geïntegreerde communicatie) en toepassingen voor breedbandnetwerken. Telecommunicatie en LAN zullen in de visie van Alcatel-Lucent volledig samensmelten.
Zo zal de software voor telefooncentrales en callcenters nauwer moeten aansluiten op instant messaging, e-mail en telefonie. Het bedrijf lijkt daarmee meer op te schuiven in de richting van rivaal Cisco. Wel heeft Alcatel-Lucent op dit gebied nog een lange weg te gaan. Volgens Synergy Research Group en Current Analysis heeft Avaya Alcatel-Lucent recentelijk verslagen als het gaat om apparatuur voor VoIP-communicatie in West-Europa. En ook Cisco zit op dat gebied in de lift.
De tijd zal dus moeten leren of de nieuwe formule gaat werken, al zijn er wel producten waarmee Alcatel-Lucent zich nu al flink onderscheidt, met name op het gebied van beveiliging. In Parijs werd een HSPDA-versie van zijn OmniAccess 4500 Nonstop Laptop Guardian gelanceerd: een slimme PCMCIA-kaart die data op laptops beschermt. Als de kaart en de laptop samen worden gestolen, kan de kaart alle encryptiesleutels vernietigen. De instructies kunnen via een HSDPA-verbinding worden verstuurd.
Alcatel-Lucent gaat ook nauwer samenwerken met Linux-distributeur Red Hat voor het midden- en kleinbedrijf. Alcatel-Lucent gebruikte Red Hat al voor zijn high-end productlijn VitalQIP Appliance-Manager, maar de samenwerking wordt nu uitgediept. Het gebruik van Red Hat-producten moet leiden tot meer flexibiliteit binnen organisaties, zo verzekerde Tom Burns. De eerste vruchten van de samenwerking worden begin 2009 verwacht.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in