Overslaan en naar de inhoud gaan

Alternext is alternatiefvoor kleine ICT-bedrijven

Door de internethype, die rond 2000 op zijn hoogtepunt was, zijn er veel (ICT-)bedrijven naar de beurs gegaan. Na de beursgang van Worldonline is het lange tijd stil geweest. Natuurlijk zijn er wel bedrijven naar de beurs gegaan, maar de dynamiek en onrust veroorzaakt door internet en ICT is lange tijd niet meer gevoeld op de beurs. In de ICT is er gelukkig weer een succes te melden. De beursgang van TomTom ging boven verwachting goed.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dit geeft hopelijk de bedrijven die een beursgang overwegen een positieve stimulans om de beurs opnieuw op te zoeken. De vraag die zich daarbij voordoet is: waarom willen bedrijven eigenlijk naar de beurs?
De belangrijkste redenen zijn voor deze bedrijven niet anders dan zo’n vijf jaar geleden: de enorme toename van de naamsbekendheid, de (gemakkelijke) toegang tot de kapitaalmarkt en de mogelijkheid om het schaarse personeel te behouden of te verkrijgen (zie kader).
Dit werd onlangs bevestigd door de CFO Susanne Bergsteiner van het Duitse ICT-bedrijf SAF AG Simulation, Analysis and Forecasting. Een softwarebedrijf dat in april van dit jaar succesvol naar de Duitse beurs ging. De motivatie om naar de beurs te gaan was: geld voor verdere groei en expansie in regio’s waar het bedrijf nog niet gevestigd is, en vooral de versnelling van de groei; verder het behouden van de technische voorsprong van het bedrijf door meer investeringen in onderzoek en ontwikkeling van bestaande en nieuwe software, en het aantrekken van nieuw personeel. De naamsbekendheid zorgt ervoor dat het bedrijf op de kaart gezet wordt en dat toekomstig talentvol personeel het bedrijf weet te vinden. In de door Ernst & Young gepubliceerde ICT Barometer wordt regelmatig over arbeidsmobiliteit gesproken. In de editie van juni 2006 stond te lezen dat slechts 13 procent van de ICT’ers onlangs van baan is veranderd en dat 18 procent van de ondervraagden van plan is binnen een jaar van werkgever te veranderen. Vergroten van de naamsbekendheid is dus zeer noodzakelijk om de juiste mensen te vinden die de overstap naar een ander bedrijf willen maken.

Voorschriften
De vraag is of een beursgang voor ICT-bedrijven, die net aan een volgende financieringsronde toe zijn, de juiste volgende stap is. Vaak willen de investeringsbedrijven niet nog een financieringsronde en is de beurs, zeker gezien de kostenfactor niet het meest voor de hand liggend. Hierbij is het ook van belang wat voor product door het ICT-bedrijf wordt gemaakt. Als het software betreft die een aanvulling zou kunnen zijn voor een groter softwarebedrijf, is het maar de vraag of een beursgang noodzakelijk is. De verkoop van het bedrijf aan de grotere partij helpt dan ook het product verder te brengen. Wordt er echter een product gemaakt dat de massa aanspreekt en innovatief is, bijvoorbeeld het navigatiesysteem TomTom, en waar nog weinig concurrentie in bestaat, dan lijkt een beursgang voor de hand te liggen.
Als er redenen voor een beursgang zijn dan is de vraag: hoe werkt een beursintroductie en aan welke beurs wil het bedrijf zijn notering krijgen? Het proces beursgang bevat veel elementen. Het bedrijf dient beursklaar gemaakt te worden. Voordat het proces van de beursgang gaat lopen is er de selectie van de begeleidende bank, naast de accountant wel de belangrijkste adviseur. Er zijn vele banken in de markt die een beursintroductie kunnen begeleiden en die ook bepalend kunnen zijn in het proces en de keuzes die gedurende de rit gemaakt zullen worden. Een belangrijke regel is dat vooral de voorbereiding goed moet zijn. Voordat externe partijen inzicht krijgen in het bedrijf moet de interne organisatie op orde zijn. Het opzetten van het projectteam dat de beursgang voorbereidt, is daarbij een belangrijke en essentiële stap. Ook dat werd bevestigd door de CFO van SAF AG.
De beurzen hebben tegenwoordig strenge regels van toetreding en eisen dat de verslaggeving van de toetredende bedrijven volgens standaarden wordt opgemaakt. Zo kennen de Amerikaanse beursen US GAAP en is er sinds 2005 in Europa IFRS. Beide regelgevingen volgen specifieke verslaggevingsvoorschriften waar niet van afgeweken kan worden.
De achtergrond van de strenge eisen is dat voor de beleggers duidelijke informatie beschikbaar moet zijn die daarnaast ook eenduidig en vergelijkbaar is. Naast de verslaggevingsregels stellen beursen in toenemende mate eisen aan hoe de Corporate Governance binnen het bedrijf is geregeld. In Nederland kennen we bijvoorbeeld de regels van Tabaksblat die onder meer eisen dat bedrijven aangeven of ze ‘in control’ zijn, dat wil zeggen of hun interne organisatie op orde is. Deze regels worden vervolgens getoetst door de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Al met al levert de toepassing en controle op de naleving van de regels voor de bedrijven veel extra kosten op, waarvan niet altijd duidelijk is of dat geld goed is besteed, maar ja, een alternatief is er voor deze bedrijven niet. Of het bedrijf moet weer van de beurs af willen.

Alternatief
In Engeland heeft men een tiental jaar geleden dit probleem reeds onderkend. De oplossing was dat er een soort tussenbeurs ontstond, de AIM. Inmiddels is deze tussenbeurs vooral voor ICT-bedrijven uitgegroeid tot een zeer succesvolle formule. De regels zijn minder strikt en er is sprake van vrij kapitaalverkeer. In de afgelopen jaren hebben zo’n 1500 bedrijven deze tussenbeurs weten te vinden. Aangetrokken door het succes van AIM is er dit jaar door Euronext een alternatief opgezet: Alternext, de alternatieve markt voor kleine en middelgrote ondernemingen (zie kader). Deze beurs profileert zich vooral voor ondernemingen die dringend kapitaal nodig hebben om innovaties, acquisities of autonome groei te kunnen financieren. Een belangrijk argument voor Alternext is dat de regels minder strikt zijn.
Het lijkt erop dat groeiende en innovatieve ICT-bedrijven inderdaad een alternatief hebben voor het afdekken van hun financieringsbehoefte en het vinden van nieuwe mensen. De beurs is nog jong en moet zich nog bewijzen. Maar afgemeten aan het succes van de AIM kunnen de tijden van vijf jaar geleden zich herhalen. Belangrijk is dat door Alternext weer een nieuwe impuls aan ICT in Nederland kan worden gegeven.

Hugo Hollander RA is partner van Ernst & Young Accountants te Den Haag. Hij is onder meer betrokken bij de controle en advisering van (beursgenoteerde) ICT-ondernemingen.

Alternext
Op Alternext kan zowel een Initial Public Offering (IPO) plaatsvinden door via een openbare inschrijving voor tenminste 2,5 miljoen euro aandelen te verhandelen, of er kan een onderhandse plaatsing van tenminste 5 miljoen euro plaatsvinden. Bij de plaatsing van de aandelen wordt een informatiememorandum of prospectus opgesteld zodat de potentiële beleggers inzicht in het bedrijf krijgen. De verwachting is dat vooral de ICT-bedrijven de weg naar deze beurs zullen vinden aangezien zij vooral geld nodig hebben voor financiering van hun innovatie. Het grote voordeel voor beursgangers is dat ze hun jaarrekening en halfjaarverslagen mogen inrichten volgens de locale verslaggevingsregels van de desbetreffende lidstaat. In Nederland is dat Dutch GAAP. De strikte regels van IFRS hoeven dus niet toegepast te worden. Ook het publiceren van kwartaalberichten is niet verplicht. Wel moet koersgevoelige informatie gepubliceerd worden en is er sprake van toezicht door de AFM.

Listing sponsor
Een belangrijke partij die verder mede het succes van een Alternext-notering bepaalt is de ‘listing sponsor’. Voor de notering is deze partij (vaak een bank) betrokken bij het opstellen van een prospectus of informatiememorandum. Deze documenten moeten immers aan de wettelijke eisen voldoen. Na de notering zal de listing sponsor het bedrijf verder begeleiden en adviseren bij publicatie- en informatieverplichtingen.

Voordelen
• Vergroten identiteit/naamsbekendheid van de ondernemingDe aanwezigheid van het aandeel op de beurs geeft een positieve uitstraling aan de onderneming. De naamsbekendheid kan een belangrijk marketing-effect hebben.• Verhandelbaarheid van de aandelenDe huidige maar ook toekomstige aandeelhouders zijn verzekerd van de mogelijkheid hun aandelen gemakkelijk aan de markt aan te kunnen bieden.• Bindingsfactor voor het personeelVoor het aantrekken of behouden van personeel is de uitstraling van de beurs van belang.• Kapitaal ter ondersteuning van de groei en financiering van innovatieDoor het nieuw verworven kapitaal verkrijgt de onderneming middelen om de beoogde groei te realiseren.• Verhoging van de waarde van de aandelenOp de beurs kan de waarde van de aandelen ruim stijgen boven de waarde die een strategische partner uit de branche eraan toekent.• Verbetering toekomstige financieringsmoge- lijkhedenDe eigen vermogensbasis van de onderneming wordt door de beursgang positief beïnvloed.

Nadelen
• Verdwijnen van de beslotenheid van het bedrijfDe privacy van het bedrijf is grotendeels verdwenen. Ieder kwartaal of halfjaar (afhankelijk van de beurs) dient het bedrijf zijn resultaten te tonen.• ToezichtAls gevolg van diverse schandalen is het toezicht door toezichthouders (AFM) op beursbedrijven sterk toegenomen.• RapporteringPeriodieke rapportering op basis van IFRS of Dutch GAAP betekent dat er een goede bezetting van het accountingapparaat dient te zijn.• KostenDe kosten voor en na de beursgang zijn niet gering.• AandeelhouderswaardeDe nieuwe aandeelhouders verwachten een continue verbetering van de resultaten. Er is veel druk op de onderneming om ten behoeve van haar aandeelhouders met goede resultaten te komen.• VoorkennisIndien de aandelen nog deels in het bezit zijn van de oorspronkelijke eigenaar en/of het management kunnen zij deze aandelen niet zo maar verkopen. Er zijn strikte regels wanneer de aandelen al dan niet verkocht mogen worden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in