Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikanen niet onder indruk van dotcom-crisis

De meeste Amerikanen maken zich weinig zorgen dat de dotcom-crisis zal overslaan naar de rest van de economie. De dotcom-crisis is volgens hen vooral ontstaan door de inhaligheid van investeerders. Dat blijkt uit het zojuist gepubliceerde onderzoeksrapport Risky Business van het Pew Internet and Family Life Project. Voor het onderzoek zijn 2100 Amerikanen ondervraagd, waarvan 1200 over een Internet-aansluiting beschikten
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

67 Procent van de ondervraagden meent dat de dotcom-problemen in belangrijke mate te wijten zijn aan de investeerders, die te snel te hoge winst willen maken op hun investering. Nog eens 21 procent ziet inhaligheid als bijkomende reden. 56 Procent ziet de zwakte van de bedrijfsplannen als een hoofdreden; nog eens 21 procent noemt het een bijkomende reden. Jeugd en onervarenheid van het management wordt door 39 procent als een hoofdreden genoemd, en door 38 procent als bijkomende reden. Hoewel de dotcom-crisis de afgelopen maanden 66 duizend banen heeft gekost en de aanzet heeft gegeven tot het inzakken van de aandelenkoersen, is slechts een kwart van de ondervraagden bevreesd dat de crisis zal overslaan naar de rest van de economie. Bijna 60 procent van de ondrvraagden juicht de sanering in de dotcom-sector zelfs toe, omdat het Internet bevolkt wordt door te veel sites met te weinig onderscheidende kenmerken. Slechts 28 procent betreurt de sanering omdat dat de verscheidenheid zou schaden. (jwy)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in