ANP automatiseert zijn radionieuws
ANP Radio, dochter van het persbureau, verzorgt voor een twintigtal radiostations in Nederland dergelijke nieuwsbulletins. Van ’s ochtends 6 uur tot middernacht krijgen deze commerciële, regionale en lokale zenders een eigen bulletin, dat kant-en-klaar is uit te zenden. ANP Radio kan dat niet zonder het IT-systeem DMP, dat de samenstelling en distributie van de bulletins uitvoert. De radiostations hebben zo hun eisen. Ze willen wel nieuwsuitzendingen, maar kosten spelen een grote rol. Het verzorgen van eigen live nieuwsbulletins is duur, en vaste lijnverbindingen met de ANP-studio zijn ook vanwege de kosten verleden tijd. Anderzijds willen de stations een eigen geluid laten horen, liefst ook in hun nieuwsuitzendingen. Het systeem DMP, dat de afgelopen tijd bij ANP Radio is doorontwikkeld, kan daarvoor zorgen. Oorspronkelijk had ANP Radio een soort ‘jukebox’-idee, zo legt hoofdredacteur Bert Kok uit. “Je hebt een enorme bak met berichten die door nieuwslezers los worden ingelezen en die gebruik je als basis om bulletins samen te stellen op basis van een profiel per radiostation. Dat wordt vervolgens geautomatiseerd verzonden.” Dat idee van een jaar of twee geleden is slechts deels gerealiseerd. Kok: “We zijn wat meer gaan differentiëren in blokken dan in losse berichtjes.” ‘Spreekcel’ Het belangrijkste ‘product’ van ANP Radio is het algemene nieuwsbulletin van vier of vijf berichten. Radio 10 FM en Arrow Classic Rock krijgen dat live voorgelezen vanuit de ANP-studio. “Maar alle andere klanten bedienen we geautomatiseerd via DMP”, zegt Kok. De vier of vijf berichten worden nu als één audiobestand in de ‘spreekcel’ van het ANP ingelezen. Afzonderlijk daarvan produceert ANP Radio het weerbericht en de aan- en afkondigingen. “Dat pakket gebruiken we om de klanten te bedienen. De ene heeft een aankondiging en geen weer; de andere juist andersom.” Een beurs-, sport-, voetbal- en showbizz- bullettin kunnen ook als geheel ingelezen en verzonden worden. Kok: “Er draait hier op de server een profiel voor ieder station, daarin staat bijvoorbeeld ‘station zus heeft de aankondiging, dat soort berichtenblokken en het weer’.” Iedere zender heeft zijn eigen standaardrecept en krijgt dat op de afgesproken tijd via bijvoorbeeld ISDN of internet toegestuurd. Doorgaans gaat het om bestanden van 3 á 4 megabyte in Mpeg2-formaat. De DMP-client-software bij het radiostation zet het bestand zonder tussenkomst van een technicus automatisch in de ‘uitzendstraat’. Saskia Rosmalen van DMP-leverancier Byton noemt DMP een platform voor contentmanagement en -distributie. “Maar het kan ook als systeem voor het verspreiden van beleggingsinformatie dienen. Nu zijn we er een videodistributieplatform mee aan het bouwen.” Managen Technisch bleek het geen groot probleem om het oorspronkelijke idee te verwezenlijken, zegt Kok. “Maar er zit wel een probleem in het managen van die stroom content. Als je een bericht los inspreekt, moet je bijvoorbeeld in de gaten houden of het nog klopt op het moment dat het uitgezonden wordt. Dat is door een redactie heel moeilijk in de gaten te houden als je alles automatiseert.” Van het oorspronkelijke jukeboxidee zijn Kok en zijn collega’s langzamerhand teruggekomen. “Een station zou kunnen zeggen ‘we willen één buitenlandbericht, één binnenlandbericht, een sportbericht en een showbizzbericht’. Maar dat is kwalitatief niet te managen. Je hebt niet genoeg grip meer op de kwaliteit van een bulletin. Je krijgt rare dingen en rare volgordes. Een station kan wel zeggen dat het bulletin moet beginnen met een buitenlandbericht, maar als iemand van het koninklijk huis is overleden, dan werkt dat natuurlijk niet. En als er geen showbizzbericht voorradig is, dan moet je zeggen: we hebben het gewoon niet.” Een dergelijke opzet zou de mogelijkheid vergen dat de redactie makkelijker in het proces kan ingrijpen, meent Kok. Eigen geluid Maar ANP Radio doet veel om de stations hun eigen geluid te laten bepalen en het ze verder naar de zin te maken. Kok: “We werken aan een situatie dat de stations echt het gevoel krijgen dat het bulletin specifiek voor hen is bedoeld.” Iedereen krijgt ook zijn eigen ‘audio-layout’. “De grotere gebruiken vaak een bepaald systeem om hun platen en hun commercials af te draaien; dat gebeurt meestal in het MPeg2-formaat.” Maar geluidsformaten als Realaudio, Vox of MP3 kan DMP, al naar gelang het profiel, ook automatisch aanmaken. Kok denkt nog hard na over ex- tra keuzemogelijkheden in de nieuwsuitzending. “We zouden kunnen zeggen ‘we plakken aan het bulletin voor Arrow Classic Rock nog een berichtje over het overlijden van de gitarist van Status Quo’ – ik noem maar wat.” Het werken met de categorieën ‘rocknieuws’ en ‘middle of the road’ zou uitkomst kunnen bieden, maar het blijft nattevingerwerk, meent Kok. “En nieuws laat zich vaak niet in dat soort categorieën passen. We willen naar een situatie waarin zoiets geautomatiseerd kan worden en waarin de eindredacteur een scherm voor zich heeft waarmee hij de content makkelijk kan sturen en kiest voor welke zender bepaald nieuws geschikt is. Technisch gezien is daar geen obstakel, maar er zitten inhoudelijk wel haken en ogen aan.” Het invoeren van het systeem ging niet zonder slag of stoot. “De mensen die hier werken zijn allemaal mensen met een radiohart. Diep van binnen vinden die dat er maar één radiobulletin is en dat is het bulletin dat live op het hele uur wordt uitgezonden. Maar bijna alle zenders waarvoor wij werken zijn volledig geautomatiseerd en zelfs al hebben ze eigen presentatie, dan nog komt het nieuws bij ons uit de computer. De zenders eisen dat het bulletin een bepaalde tijd van tevoren beschikbaar is. Bovendien willen ze hun plaatjes er niet voor onderbreken. Dus bijna alle stations willen het bulletin zwevend kunnen uitzenden. Nieuws is iets extra’s, maar niet waar het bij die radiostations om gaat.”