AOL weert popupadvertenties
In de VS is de irritatie zo gegroeid dat één op de drie Amerikanen, onder andere onder invloed van ongevraagde elektronische reclameterreur, van emailadres wisselt. Dat blijkt uit recent onderzoek van het onderzoeksbureau NFO WorldGroup. Nederlands onderzoek is niet voorhanden. Het veranderen van elektronisch postadres heeft bij de helft van de wisselaars tot gevolg dat zij persoonlijke en zakelijke contacten kwijtraken. Financieel offer In de VS zien internetaanbieders dan ook dat de nood bij hun abonnees zo hoog is dat zij zelfs een financiële veer willen laten. AOL kondigde vorige week aan de popupadvertenties van derden te schrappen en dat scheelt AOL volgend jaar 30 miljoen dollar aan advertentieinkomsten. Overigens biedt de browser van Mozilla de mogelijkheid het opspringen van ongewenste reclamevensters te verhinderen. Internet Explorer van Microsoft doet dat niet. Daarom biedt internetaanbieder Earthlink zijn abonnees software om popupadvertenties van iedere bezochte site te weren. "Dat is gratis software die internetgebruikers sowieso kunnen downloaden", zegt woordvoerster Sjoera Nas van Xs4all. Nederlands oudste internetaanbieder ziet dan ook geen aanleiding zelf software aan te bieden om ongevraagd opspringende vensters te elimineren. "Zelf gebruiken we geen popupadvertenties op onze site", zegt Nas. "Als we een remedie zouden aanbieden moeten we die ook ondersteunen. Met alle kosten van dien." Wel biedt Xs4all zijn abonnees filters voor ongevraagde emailcolportatie, de zogeheten spam. "Klanten kunnen die filters zelf aanzetten en aan hun voorkeur aanpassen." Met de filters van Xs4all kunnen bepaalde IPadressen worden uitgesloten. Irritatie "Het advertentiebeleid wordt niet gewijzigd bij Tiscali", meldt een woordvoerster van deze ook in Nederland opererende internetaanbieder. Uit de doorlopende monitor die Tiscali onder zijn abonnees houdt, blijkt niet dat de irritatie over popupadvertenties dermate groot is dat de internetaanbieder actie moet ondernemen. Volgens de woordvoerster houdt Tiscali wel de dosering van het aantal popupschermen in de gaten. Tiscali werkt aan een filtersysteem tegen spam. Gebruikers kunnen nu spam melden en dan bekijkt Tiscali welke actie zij onderneemt. De internetgebruiker kan de komende jaren flink wat meer reclame verwachten, zo bleek vorige maand uit onderzoek van IDC en Emedia. De laatste, een Britse uitgever van emailpublicaties, ontdekte dat 90 procent van de bedrijven van plan is om het komende jaar te experimenteren met emailreclame. Volgens Emedia is op dit moment 10 procent van het emailverkeer te beschouwen als spam. IDC meldt dat de hoeveelheid spam in de komende vier jaar verdubbelt. Van de 60 miljard boodschappen die in 2006 dagelijks verstuurd worden zal nog slechts de helft uit privépost bestaan. Vandaag de dag is nog tweederde van de ruim 30 miljard mailtjes van vrienden of bekenden. De nutteloze elektronische berichtenstroom legt onnodig beslag op tijd van ontvangers en systemen van internetaanbieders. Dat dat geld kost is duidelijk. De ontvangers alleen al kost het volgens de Europese Commissie in totaal 10 miljard euro per jaar. Reden om paal en perk te stellen. In de ecommercerichtlijn van de Commissie is daarom bepaald dat meteen bij ontvangst van ongevraagde email duidelijk en ondubbelzinnig herkenbaar moet zijn dat het om een reclameboodschap gaat. Ook moeten de spammende adverteerders de zogeheten optoutregisters regelmatig raadplegen en deze respecteren. In zo’n register staan de gegevens van mensen die geen ongevraagde reclame willen ontvangen. De richtlijn is overigens nog niet opgenomen in de Nederlandse wet.