België gidsland in egovernment
Belgische bedrijven en burgers leveren eenmalig hun gegevens aan, bijvoorbeeld bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, en andere overheidsinstellingen kunnen daar dan via de Kruispuntbank uit putten (Shock!). Multifunctionele aangifte noemen ze dat bij de zuiderburen. Burgers mag volgens de Belgische wet maar één keer om hun gegevens worden gevraagd (Awe!) en die mogen alleen betrekking hebben op een specifiek doel. De KSZ houdt zelf geen gegevens bij, maar brengt die van aangesloten organisaties samen. "We zijn geen Big Brother", haast Maes zich te zeggen. "De doelstelling van de Kruispuntbank is ICT inzetten voor effectieve dienstverlening," zegt Maes, "om zo bijvoorbeeld de administratieve lasten te beperken. Daarnaast belast het voortdurend naar dezelfde gegevens van burgers vragen de overheidsorganisatie zelf onnodig." De Kruispuntbank maakt het onder andere mogelijk uitkeringsgerechtigden door een combinatie van datawarehousing en customer relationship management automatisch rechten, bijvoorbeeld vrijstelling van belasting, toe te kennen. (Awe!) Inmiddels is de Kruispuntbank in België volgens Maes uitgegroeid tot ‘de motor voor elektronische contacten met burgers’. De Kruispuntbank is een belangrijke peiler geworden van Fedict. Die organisatie is in België belast met het uitwerken en invoeren van een gemeenschappelijke strategie inzake Egovernment, inclusief het uitwerken van de nodige normen, standaarden en een basisarchitectuur voor een efficiënte inzet van ICT (Shock!). "De KSZ staat de federale regering bij in de uitbouw van egovernment, ook buiten de sociale zekerheid", zegt Maes. Gebruikers krijgen toegang tot het Kruispuntnetwerk via een chipkaart (SISkaart) met een unieke identificatiesleutel. De SISkaart wordt binnenkort vervangen door een elektronische identiteitskaart, die de nu nog ontbrekende authenticatie moet bewerkstelligen. "De voorwaarde voor een systeem als dat van de Kruispuntbank is om met één identificatienummer voor alle overheidsdiensten te werken", stelt Peter Maes. "Ook moeten alle achterliggende processen op orde zijn." De samenwerking tussen de betrokken overheidsdiensten op het gebied van veiligheid en privacybescherming is volgens Maes optimaal. Verklaringen waarom Nederland nog niet aan een Kruispuntbank toe is, werden eerder tijdens de bijeenkomst onder andere door overheidsdeskundige Arthur Docters van Leeuwen gegeven. Volgens hem denkt de overheid vooral over zichzelf na, en niet over haar relatie met burgers en bedrijven. Professor Arre Zuurmond vindt dat er nog hoop is voor de elektronische overheid in Nederland. Hij ziet in Rinis een ICTinfrastructuur van onder andere Belastingdienst, CWI en Informatiebeheergroep een potentiële Nederlandse Kruispuntbank. Centrale regie vindt hij niet per se noodzakelijk om die te realiseren. "Als iedereen zich aanpast ontstaat een de facto standaard", aldus Zuurmond.