BIbedrijven versterken zich
Hoewel Business Objects en Crystal Decisions een nogal overlappende reeks producten leveren, liggen hun sterke punten duidelijk in elkaars verlengde. Business Objects voorziet vooral medewerkers met een grote informatiebehoefte vaak managers van middelen om zelf geformuleerde zoekvragen te stellen. De gereedschappen van Crystal Decisions vinden vooral aftrek in bedrijven waar grotere groepen gebruikers regelmatig voorgeformatteerde informatie en standaardrapportages afgeleverd moeten krijgen. Voor beide bedrijven is het partnerkanaal erg belangrijk; hun producten worden vaak meegeleverd of zelfs ingebouwd door andere softwareleveranciers. Crystal staat echter op het punt Microsoft als belangrijkste partner te verliezen, omdat die met zijn SQL Server 2000 Reporting Services een eigen, vervangend product gaat leveren. De overname door Business Objects is dan ook een manier om de afzetmarkt op peil te houden. Business Objects op zijn beurt kan nu beter de concurrentie met aartsrivaal Cognos aan, die onlangs zijn rapportageplatform ReportNet op de markt heeft gebracht. Dat Hyperion voor 142 miljoen dollar op zijn beurt het verliesgevende Brio Software heeft overgenomen, is deels een gevolg van de overname van Crystal Decisions. Het in de financiële markt sterke Hyperion heeft tot dusver Crystal als partner, maar het doorverkopen van software van een directe concurrent als Business Objects ligt minder voor de hand. Brio is voor Hyperion een goede vervangende kandidaat om zijn onlineanalysegereedschappen aan te vullen met sterkere rapportagehulpmiddelen. Analisten van Gartner, AMR en Forrester zien voor klanten van de vier bedrijven weinig nadelen. Zij verwachten dat de technische integratie en het uitfaseren van overlappende producten geleidelijk zal plaatsvinden. Door de overnames ontstaat er op de businessintelligencemarkt een nieuwe topdrie: Business Objects (omzet 740 miljoen dollar), Hyperion (610 miljoen) en Cognos (550 miljoen).