Bij Live Mesh draait het niet meer alleen om de pc
Centraal staat de synchronisatie van bestanden en gegevens tussen bijvoorbeeld een pc, de notebook die hij daarnaast heeft, zijn onlineopslag en eventueel de computers van vrienden. Geen gedoe meer met bestanden die net ‘op de andere pc’ staan, dus; bestanden, folders en feeds worden in twee richtingen gesynchroniseerd tussen de apparaten, waarbij rekening is gehouden met het feit dat die af en toe offline zijn.
Live Mesh is een geesteskind van Ray Ozzie, Chief Technology Officer van Microsoft, die enkele jaren geleden het synchronisatiemechanisme voor de huidige Groove-software van Microsoft bedacht. In het strategisch document waarmee de ontwikkeling van Live Mesh wordt onderbouwd, schrijft hij dat het web nu de ‘hub’ is waar alle gebruikerservaring om draait – en dus niet de pc, die bij Microsoft tot dusver centraal heeft gestaan.
Live Mesh draait in zijn eerste hoedanigheid niet alleen om het synchroniseren, maar ook om gebruiks- en beheergemak. Vanaf het ene apparaat in de ‘Mesh-ring’ zijn de andere op afstand toegankelijk. Wie opmerkt dat dat soort dingen ook mogelijk is met Microsofts bestaande Foldershare en met producten als GoToMyPC, heeft gelijk. Maar Live Mesh is ook een ontwikkelplatform waarmee software te bouwen en geschikt te maken is voor het ‘Mesh-denken’. Daarbij is een Mesh-applicatie overal gelijk, of hij nu op de pc draait of ergens ‘in de internetwolk’.
Wat er vervolgens allemaal mogelijk is met het Mesh-principe, moet vooral duidelijk worden op de ontwikkelaarsconferentie van Microsoft in oktober. Ingewijden verwachten dat Ray Ozzie daar een integraal beeld zal geven van waar hij met zijn team de afgelopen twee jaar aan heeft gewerkt.
De bètaversie (‘technology preview’) van Live Mesh die zo’n tienduizend testers sinds vorige week mogen uitproberen, bestaat uit een online service, in combinatie met een stukje software dat op de met elkaar te verbinden pc’s moet worden geïnstalleerd. Na de inlog (via Windows Live ID) kan de gebruiker pc’s toevoegen aan zijn Mesh-ring en aangeven welke folders hij daarop wil synchroniseren. De betreffende gegevens worden automatisch gesynchroniseerd als die pc’s online zijn. Ook kan naar een online opslagruimte van (nu) 5 GB worden gesynchroniseerd. Een extra ‘Mesh Bar’-venster dat tegen de Windows Explorer is geplakt, laat zien wat er allemaal gesynchroniseerd wordt. De eerste testers hebben al wel lacunes gezien in het synchronisatiemechanisme en melden dat het nog niet ‘af’ is.
Voor dat synchroniseren gebruikt Microsoft de ‘Mesh Operating Environment’ (MOE) als uitvalsbasis. De ene MOE synchroniseert met de andere via formaten als ATOM, JSON, FeedSync, RSS, WB-XML en POX. Daarbij wordt niet alleen informatie ontvangen, maar ook verzonden. Een ingebouwd http-servertje laat ook Mesh-bestanden zien die offline zijn, zoals webpagina’s die in een vakje van het Mesh-bureaublad zijn gesleept.
Live Mesh kan volgens Microsoft ‘later dit jaar’ door iedereen uitgeprobeerd worden. Het verschijnt in eerste instantie als platform voor het web en Windows, maar later zullen mobieltjes en Apple-computers en andere apparatuur als mp3-spelers en spelcomputers ook deel kunnen uitmaken van een Mesh-ring. Hoe Microsoft geld wil verdienen met het platform, is nog niet duidelijk.
Daarnaast is er de vraag hoe relevant het Mesh-platform is voor bedrijfstoepassingen. Microsoft heeft benadrukt dat in de Live Mesh-architectuur rekening is gehouden met beveiliging en andere aspecten die voor bedrijven relevant zijn. Er is ook een plan om het onlinegedeelte van een Mesh-ring op bedrijfsservers te laten draaien.
/f.blankena@sdu.nl