Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekenbranche poetst stoffig imago op

Het Centraal Boekhuis in Culemborg is met 80 duizend boektitels en 40 miljoen boeken op voorraad verreweg de grootste boekendistributeur in Nederland. Het levert boeken aan 1500 boekhandels en vrijwel elke boekhandel heeft met ‘het CB’ te maken. Voor het bestellen van de boeken maakten de meeste tot voor kort gebruik van CB Link.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

"Een verouderde MS­Dos­applicatie die niet meer voldoet", aldus Stefan Hoegen, manager marketing en communicatie bij het Centraal Boekhuis: "We introduceerden het in 1994 en het heeft altijd goed gefunctioneerd. Wij leverden de software en soms ook de computer. Tien maal per jaar werden er cd­rom’s naar de boekhandels gestuurd, zodat ze hun gegevens weer konden aanpassen. De bestellingen werden aan het eind van de dag door middel van een modem doorgebeld, de volgende dag door ons verwerkt en de boeken daarna bezorgd. Op zich een uitstekend systeem, maar niet meer van deze tijd." Het werd tijd voor iets nieuws en begin vorig jaar werd een klankbordgroep gevormd waarin alle sectoren van de boekenbranche vertegenwoordigd waren. Aan de hand van het verlanglijstje van deze groep werd samen met Cumquat Information Technology software ontwikkeld. Het resultaat is een bestelwebsite waarop een boekhandel boektitels kan opzoeken, vervolgens kan kijken of het op voorraad is bij het CB en het daarna kan bestellen. De website biedt ook nieuwe mogelijkheden. "De boekhandels krijgen nu altijd actuele informatie en ze krijgen ook de mogelijkheid om hun bestelling te ‘tracken’, dus nagaan wat de status is van het bestelde boek, of het al onderweg is. Een andere aanvulling is de mogelijkheid om facturen te printen." Stefan Hoegen praat er enthousiast over. Sinds half februari is de site in de lucht en de veertig boekhandels die er inmiddels gebruik van maken, zijn volgens Hoegen positief over de website. Imago Een dergelijke vernieuwing is in de boekenwereld geen sinecure. Innovatie is niet iets waar de meeste boekhandels zich mee bezig houden. Daarom verdwijnt het oude bestelsysteem nog niet. "We hebben er voor gekozen het oude systeem tot 1 oktober in de lucht te houden. Boekhandels kunnen rustig de twee systemen naast elkaar gebruiken en wennen aan alle nieuwe mogelijkheden. We geven momenteel door het hele land workshops. Ongeveer dertig in totaal en die worden druk bezocht." Veel boekhandels zijn blij met deze ontwikkeling en met het feit dat er wat stof van het imago van de boekenwereld wordt afgeblazen. Boekhandel Heinen in Den Bosch gebruikt CB Online sinds november. "Wij zijn een pilotproject en tot nu toe zijn we zeer tevreden. Je hebt snel adequate informatie. Je kunt de klant gelijk informeren of het boek bij het CB op voorraad is. Vroeger moesten we dan altijd eerst bellen", aldus Andre Stikkers, adjunct­directeur van de Bossche boekhandel. Wel plaatst hij een kanttekening: "Er hoeft maar ergens een kabel kapot te gaan en het is gedaan met de informatie. Ach, het is de kwetsbaarheid van de moderne maatschappij." Ook Bart Vlek, assistent­directeur automatiseringszaken van Boekhandel Atheneum in Amsterdam is blij met het nieuwe onlinebestelsysteem. "Wij zaten er echt op te wachten. De oude MS­Dos­applicatie gaf veel problemen en was moeilijk inpasbaar in onze eigen automatisering. Nu is er tenminste een bestelsysteem dat gewoon Windows als besturingssysteem heeft." Maar bij een aantal kleinere boekhandels is een ander geluid te horen. Lex Huis van Buddenbrooks in Den Haag: "Wij zijn erg tevreden over CB Link. Het systeem functioneert uitstekend. Nu moeten we een nieuwe computer aanschaffen en ook nog een ADSL­aansluiting nemen. Wij worden nu gedwongen om een investering te doen voor een ontwikkeling waar ik de voordelen niet van inzie." Voor kleinere boekhandels is de aanschaf van een nieuwe computer, het duurdere CB Online en een ADSL­abonnement een fikse investering. De kleine winstmarges in de winkels zorgen ervoor dat elk dubbeltje wordt omgekeerd en 1000 euro is dan al gauw veel geld. "Het gaat allemaal veel te snel. We hebben ook geen keus. Ik ben op de workshop geweest en ik vind het een mooi systeem, maar het Centraal Boekhuis zet ons wel voor het blok", zegt Tilly Postma van de gelijknamige boekhandel in het Groningse Leens verontwaardigd. De kleinste boekhandel van Nederland heeft nog een ander probleem. Om online te zijn adviseert het Centraal Boekhuis een ADSL­aansluiting en die is in het hoge noorden, waaronder in Leens, niet overal beschikbaar. "Tja, de KPN heeft ons vorig jaar verzekerd dat er rond deze tijd vrijwel in heel Nederland ADSL beschikbaar zou zijn, maar nu vertoont de kaart toch een paar witte plekken", aldus het Centraal Boekhuis. Niet alleen in Groningen, maar ook in Zeeland en zelfs onder de rook van Rotterdam, in Rockanje, heeft men geen ADSL. Hoe moeten deze boekhandels in de toekomst hun bestellingen doorgeven? "Voorlopig is er nog niets aan de hand. Het oude systeem CB Link blijft nog tot oktober in gebruik en als het probleem dan nog niet is opgelost dan moeten ze met een ISDN­lijn inbellen", beantwoordt Stefan Hoegen de vraag. "Maar dat is een dure oplossing. Wanneer je elke keer moet inbellen wanneer een klant informatie wil, dan kunnen de telefoonkosten flink oplopen", zegt Arie Doeser van de brancheorganisatie de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb). Hij vervolgt: "In de workshop die het Centraal Boekhuis in Groningen had georganiseerd waren van de twaalf boekverkopers er vijf werkzaam in een plaats waar geen ADSL beschikbaar is. Ik heb toch het idee dat het Centraal Boekhuis te weinig oor heeft voor dit probleem." Elke boekwinkel heeft zijn eigen niveau van automatisering en moet CB Online daarin zien in te passen. Tot slot directeur Groeneboer van Boekhandel Paagman in Den Haag: "Wij hebben een eigen systeem en nu moeten we CB Online daar op aan laten sluiten. Dit kost enige moeite en dan kunnen wij dit jaar wat we vorig jaar ook konden. Toch zijn we heel blij met het Centraal Boekhuis, want laten we eerlijk zijn: er is geen bedrijfstak waar de distributie zo goed is geregeld als in de boekenbranche.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in