Boekenrubriek
Maar ook dat nieuwerwetse voorbeeld van overtuigend en verbluffend gebruiksgemak ontbreekt niet: de Apple iPod, de enige MP3-speler die minder kan dan alle andere MP3-spelers samen, maar desondanks toch veel duurder is en ook vele malen succesvoller is dan de concurrentie. In The Laws if Simplicity heeft grafisch ontwerper John Maeda zijn overpeinzingen over de complexiteit van eenvoudige voorwerpen en dingen bewust simpel gehouden. Hij behandelt zijn onderwerp in krap 100 pagina’s, verdeeld over tien wetten, gelardeerd met drie verhelderende ‘sleutels’, geschreven in toegankelijk en vlot leesbaar proza. Dat maakt van deze Spartaanse auteur een grote uitzondering in de kippenren van technologieauteurs die hun voorkeur voor gargantueske proporties doorgaans niet onder stoelen of banken stoppen. The Laws of Simplicity mag dan bewust vederlicht gehouden zijn, zijn auteur, John Maeda, is zelf allesbehalve een weltergewicht. Maeda is een internationaal gelauwerde hoogleraar van het vermaarde MIT te Boston. Bovendien is hij de oprichter van het ‘Simplicity Consortium’ bij het eveneens zeer vermaard te noemen Media Lab van voornoemde universiteit.
Van bijzonder belang voor de Nederlandse lezers van Maeda is het feit dat hij sinds 2002 deel uitmaakt van de ‘Simplicity Advisary Board’ (SAB) van ’s Nederlands bekende elektronicaproducent Philips. Maeda merkt op dat het Gerard Kleisterlee, in tegenstelling tot wat hij in eerste instantie zelf verwacht had, echt menens is met zijn ‘Sense and Simplicity’, de slogan die hij nog maar enkele jaren geleden bij Philips introduceerde. Wellicht is Maeda als lid van de SAB van het bedrijf al te zeer betrokken bij Philips om een neutraal oordeel te kunnen vellen, dat neemt niet weg dat zijn ‘slip of the tongue’ best relevant is. Volgens Maeda is Philips momenteel niet alleen bezig zijn volledige productportfolio te reorganiseren rond de term ‘simplicity’, ook wil het bedrijf alle gangbare praktijken binnen het bedrijf herstructureren met datzelfde Simplicity als inzet en leidraad. Wat dat in de praktijk allemaal al heeft opgeleverd of nog zal opleveren en welk aandeel Maeda in deze diepgaande turn-around precies heeft, blijft evenwel onduidelijk. Maar dat de relatie Maeda-Philips beslist niet oppervlakkig van aard is of snel afgelopen zal zijn, wordt meteen duidelijk als de lezer de website van Maeda van naderbij bekijkt. Philips blijkt hoofdsponsor van lawsofsimplicity.com. Voor de hoogleraren van het MIT is dat overigens geen vreemde zaak. Het hoogleraarschap van Maeda is zelf ook gesponsord.
Verrassend
Wat van de stoïcijnse denkoefening die Maeda in the Laws presenteert een interessant gegeven maakt, zijn, naast de heldere betoogtrant, de rust en het gemak waarmee de auteur zijn soms verrassende inzichten koppelt aan zeer voor de hand liggende denkbeelden. Ook durft Maeda zichzelf zo nu en dan openlijk tegen te spreken. Door het hele boek heen slooft de auteur zich uit als de ultieme propagandist van de ‘simplicity toolbox’. Zo luidt de Eerste wet van de Simplicity: ‘Reduce’, oftewel: neem weg! Terwijl dit Maeda in het geheel niet verhindert om als Zevende wet van de Simplicity de stelling te poneren dat ‘meer emotie beter is dan minder’. ‘Wees niet beschroomd om meer ornamenten of betekenislagen toe te voegen,’ oreert Maeda. De tien wetten van de eenvoud zoals Maeda die bedacht heeft zijn natuurlijk ook geen wetten van Meden en Perzen, maar filosofische draagvlakken die meerdere inzichten ondersteunen. Wat Maeda betreft mogen die inzichten best ook wel wat conflicteren. Misschien komt dat wel doordat Maeda ook in zijn professionele praktijk van twee walletjes eet. Maeda heeft, als grafisch ontwerper en als beeldend kunstenaar een meer dan geoefend oog voor ‘product design’ terwijl hij als hoogleraar tevens kind aan huis is in de wereld van de computertechnologie. Laten we in elk geval aannemen dat het voordelig kan zijn dat je Nicholas Negroponte tegen het lijf kunt lopen bij de koffieautomaat van het Media Lab. Hoe dan ook, the Laws of Simplicity, is niet het werk van een zichzelf op de borst kloppende technologiegoeroe noch van een verwaten lapzwans die perse ook zijn zegje moest doen. The Laws is integendeel het werk van een minzaam verteller die een groot publiek verdient.
John Maeda, The Laws of Simplicity, (Design, Technology, Business, Life), 108 pagina’s, Uitgeverij MIT Press, ISBN 0 262 13472 9, € 12,95
Gele gidsen ruwe gidsen
Zowat tien jaar geleden verschenen de eerste internetgidsen à la ‘de beste internetadressen’ in boekvorm op de markt. Het World Wide Web was toen nog bevallig overzichtelijk en aangenaam toegankelijk voor de diehard gebruikers van het eerste uur. Die haalden de neus op voor dergelijke kleuterboekjes. Maar voor een hele hoop beverige gebruikers die hun eerste instructies inzake het gebruik van de computermuis nog maar net verteerd hadden, waren die internetgidsen destijds een zegen. Waardevolle wegwijzers waren het, hulpverleners als het ware. Toen het internet maar bleef uitdeinen, verdwenen die boeken langzamerhand, terwijl Google zich, als vanzelf, ontpopte tot de meest geliefde huiselijke internetescorte. Dat neemt niet weg dat de illustere Penguin Group meent dat dergelijke gidsen alsnog enig bestaansrecht hebben. Opnieuw. Kort na elkaar verscheen bij Penguin onder het imprint RoughGuides een aantal interessante titels die de lezer als compacte wegwijzers mag beschouwen, noem het ‘vetarme’ boeken. Ook voor ervaren internetgebruikers zijn deze gele, zeg maar ruwe gidsen best interessant, want overzichtelijk en uitnodigend tegelijkertijd.
Andrew Clare, Peter Buckley & Duncan Clark, The Rough Guide Website Directory, 240 pagina’s, Uitgeverij Rough Guides (Penguin Group), ISBN 1 84353 729 X, € 16
Peter Buckley & Duncan Clark, The Rough Guide to the Internet, 380 pagina’s, Uitgeverij Rough Guides (Penguin Group), ISBN 1 84353 726 5, € 17,85
Ian Peel, The Rough Guide to eBay, 232 pagina’s, Uitgeverij Rough Guides (Penguin Group), ISBN 1 84353 721 4, € 16
Barmhartige Samaritaan
Patrick Jansen is een barmhartige Samaritaan. Deze goedmoedige huisarts weet dat zijn kwaalzieke patiënten zich tegenwoordig via het internet voorbereiden op hun bezoek aan zijn kabinet. Edoch, het gebeurt natuurlijk dat zijn hypochonders met onjuiste informatie komen aanzeulen, of met informatie die niet van toepassing is op de hen betreffende klacht. Kortom, tijd om in de pen te kruipen en de patiënt te bewegwijzeren naar informatie die wel deugt. Bovendien weet Jansen dat een patiënt ‘die goed geïnformeerd is, zo blijkt uit onderzoek, sneller geneest en zich minder ziek voelt dan een slecht geïnformeerde patiënt. Niet alleen u, maar ook de gezondheidszorg is er dus bij gebaat dat medische informatie op internet toegankelijk is en betrouwbaar. Vandaar dit boek.’ Jansen wijt in eerste instantie aandacht aan de betrouwbaarheid van de medische informatie die op internet te vinden is, maar zijn actieradius gaat verder dan dat. Gaandeweg blijkt hij zich te ontpoppen tot een vertrouwenspersoon van formaat. Gelukkig maar dat dit soort boeken er is.
Patrick Jansen, Medische informatie zoeken op internet, 160 pagina’s, Uitgeverij A.W. Bruna Uitgevers, ISBN 90 229 5000 X, € 14,95
Voorbarig Vista
De aanzwellende storm ‘voorbarige’ boeken over Vista mag niet onderschat worden, niet inhoudelijk, noch wat hun zakelijk belang betreft. Een auto koop je ook niet zonder testrit. Een goede test leert je alles over bediening, wegligging, etcetera. Wat de wegligging is van het aanstaande Windows Vista van Microsoft probeert de Nederlandse scribent Peter Kassenaar uit de doeken te doen. Hij heeft zijn mooi geïllustreerde boek overzichtelijk ingedeeld: de installatie, het bureaublad, het menu start en de nieuwe verkenners, het configuratiescherm, het netwerk en de beveiliging, de zevende versie van de Explorer, de Media Player. Alles komt ‘om de beurt’ aan bod. Soms is de informatie die Kassenaar biedt ietwat overvloedig. Mensen die dit soort boeken kopen, weten heus wel wat een firewall is, terwijl de auteur toch uitlegt wat dat voor diersoort een firewall is.
Peter Kassenaar, Windows Vista, de eerste blik, 144 pagina’s, Uitgeverij Van Duuren Media, ISBN 90 5940 245 6,
€ 14,90