Brandweer: C2000 blijft een drama
Bedreiging veiligheid
In het vertrouwelijke rapport dat M&I Partners op 29 maart vorig jaar in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken opstelde staat onder meer: ‘Een groot aantal brandweerkorpsen ondervindt problemen met de digitale portofoons (…). Deze problemen bedreigen de veiligheid van hulpverleners’. Het onafhankelijke adviesbureau schreef het rapport samen met de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) en concludeerde verder dat de gebruikte portofoons ‘niet de betrouwbaarheid bieden die een groot aantal brandweerkorpsen eist’.
Anonieme klachten
Uit de anonieme klachten van brandweerlieden die zijn binnengekomen bij de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers en waar De Pers inzage in heeft gehad, blijkt dat er flink wordt gemopperd over de onbetrouwbaarheid van het systeem. De portofoons zouden regelmatig haperen. Vooral de DMO (Direct Mode Operation), een door de brandweer veel gebruikte stand voor een directe verbinding tussen twee portofoons, ligt onder vuur. Zowel buiten als binnen gebouwen is er regelmatig geen onderling contact mogelijk. Bevelvoerders klagen dat zij vooral binnen geen contact krijgen met de meldkamer. Ook zijn de kleine knopjes lastig te bedienen met brandweerhandschoenen aan en zijn de portofoons onvoldoende binnen gebouwen getest.
Hoop op verbetering opgegeven
Dat de brandweer nog altijd problemen ondervindt met het digitale communicatiesysteem was bekend, maar uit onderzoek blijkt ook dat de hoop op verbetering van de huidige portofoons is opgegeven. ‘De nu in gebruik zijnde portofoons zullen naar onze verwachting niet worden verbeterd of aangepast aan de eisen die de brandweer stelt. Immers, fabrikanten hebben nieuwe typen in omloop gebracht, die voor een deel al beter voldoen en minder technische tekortkomingen vertonen.’ Dit betekent dat de huidige apparatuur in één klap afgeschreven kan worden.
Niet alleen de brandweer kampt met problemen door C2000, ook ambulancepersoneel en politieagenten klagen steen en been. Zo liet het systeem het afweten bij onder meer de Schipholbrand in 2005, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines, de rellen in Hoek van Holland en de aanslag op Koninginnedag, alle in 2009.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee