Overslaan en naar de inhoud gaan

BSM koppelt beheer aan bedrijfsvoering

BSM is een set van tools én een filosofie. ITIL is de theoretische basis. We zijn begonnen met software om de servicedesk te ondersteunen, hebben toen de configuratiemanagementdatabase het centrale onderdeel gemaakt en hebben nu alle tools beschikbaar om het hele IT-beheer te ondersteunen,” zei David Greene, vicepresident Solutions Marketing bij BMC Software, tijdens de gebruikersconferentie die het softwarebedrijf eind mei in Praag organiseerde.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Onderzoeksbureau Forrester plaatst BMC Software hoog in hun lijst van aanbieders van BSM: het bedrijf scoort zowel goed qua visie als tools. BMC Software is volgens dat onderzoeksbureau sterk in oplossingen voor het beheer van bedrijfssystemen, applicaties, databases en servicemanagement.
Forrester definieert BSM als software die het mogelijk maakt om de onderliggende IT-infrastructuur te verbinden met de IT-services die nodig zijn voor de bedrijfsvoering. De tools kunnen ook los worden gebruikt, bijvoorbeeld voor ondersteuning van de servicedesk, servicelevelmanagement of assetmanagement. BSM als geheel wordt al gebruikt: “BSM is geen belofte meer, in die zin dat er klanten zijn die de hele set tools volgens deze filosofie gebruiken”, aldus Thomas Mendel, vicepresident en research director bij Forrester op de gebruikersconferentie.

Besparen
Het hart van BSM is de configuratiemanagementdatabase (CMDB). Hierin worden alle onderdelen van de IT-infrastructuur in kaart gebracht, met hun onderlinge verbanden. Diverse tools haken hierop aan, onder meer met workflow om de afhandeling van incidenten te volgen. Er wordt een link gelegd met service level agreements, zodat incidenten automatisch geprioriteerd kunnen worden. Met het overzicht van alle IT-componenten en hun prestaties kunnen organisaties storingen voorkomen of sneller oplossen, zo ervaren klanten.
Toyota Motor Sports is een van die klanten en was aanwezig op de gebruikersconferentie. “We hebben drie jaar geleden BSM geïmplementeerd en hebben nu een besparing gerealiseerd van 25 procent op onze beheerkosten. We kunnen sneller reageren op de wensen van de bedrijfsvoering, 70 procent van onze tijd kunnen we daar nu voor inzetten. Dat was 30 procent”, zei Thomas Schiller, CIO van Toyota Motor Sports.
De toename van virtualisatie vormt een uitdaging voor IT-beheer, aldus Forrester. De grote IT-beheerleveranciers springen hierop in door hun beheertools geschikt te maken voor het beheer van een virtuele omgeving. BMC Software verkondigde zijn aandeel hierin tijdens de gebruikersconferentie, waar VMWare aanwezig was. Reza Malekzadeh, directeur Product Marketing en Alliances van VMWare: “We stellen ons platform open voor alle leveranciers van beheersoftware. BMC Software is de eerste die daar zo duidelijk mee naar buiten treedt.”
De boodschap van BMC Software is duidelijk: automatiseer de IT-afdeling. “De meeste bedrijven zetten extra mensen in de IT-staf om een koppeling te leggen tussen bedrijfsvoering en IT. Dat betekent dat er steeds meer specialisten bij komen. We weten ook allemaal dat personeel een grote kostenpost is en dat die kosten steeds verder zullen stijgen. Onze propositie is dan ook: automatiseer het beheer. Minder handmatig werk betekent lagere kosten en minder fouten. Als je het overzicht hebt van al je IT-assets en hun verbanden, dan kun je bovendien proactief reageren en storingen voorkomen”, zo verwoordde Greene de boodschap.

Geconsolideerd
Met BSM heeft BMC Software een filosofie en een set tools in handen om mee te groeien met een markt waarin klanten steeds vaker streven naar één leverancier van al hun IT-beheersoftware. Een integrale set aan tools en een visie op hoe IT-beheer de bedrijfsvoering kan ondersteunen, passen daarbij. De drie grote concurrenten van BMC Software in deze markt, HP, IBM en CA, hebben elk een dergelijke visie en suite van beheertools. HP noemt deze visie bijvoorbeeld Business Process Optimalisation, al is dat wat uitgebreider dan de BSM van BMC Software. Forrester zegt dat de vier grote spelers in deze markt klanten inderdaad een geïntegreerde oplossing voor IT-beheer aanbieden, waarmee ze een belofte inlossen die jaren geleden al werd gemaakt. Alle vier de leveranciers hebben hun aanbod inmiddels geconsolideerd, onder meer door met overnames de lacunes in hun aanbod op te vullen, en hebben hun oplossingen gebouwd rondom een CMDB.
0x201c

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in