Bureaucratisering aanbestedingen jaagt aanbieders op kosten
De enorme inspanning en de hoge kosten die samenhangen met Europese aanbestedingen ontmoedigen veel ICT-bedrijven om een offerte in te dienen. De kans dat een offerte ook daadwerkelijk tot een contract leidt, is relatief klein en daarom lijkt het steeds minder zinvol voor bedrijven om zomaar hun geluk eens te wagen en een aanbieding te doen. De kosten lopen in veel gevallen op tot enkele tienduizenden euro’s voor het maken van een aanbieding.
Er moet veel tijd worden gestoken in het voldoen aan allerlei formaliteiten. Zo moeten er steeds weer opnieuw uittreksels van inschrijvingen in het handelsregister, jaarverslagen, interne beschrijvingen van kwaliteitsprocessen, inzicht in personeelsverloop en vooral referenties worden overlegd. Aanbestedende diensten vragen dit niet op eenduidige wijze en daardoor lukt het de bedrijven vaak niet om dit soort bewijsstukken ‘op voorraad’ te leggen. De ICT-bedrijven klagen steeds vaker over deze volgens hen toenemende bureaucratisering van Europese aanbestedingen. Is er inderdaad sprake van een toenemende bureaucratisering? Zo ja, hoe komt dat en wat kan hier aan worden gedaan?