CeBIT zet in op seminars en presentaties
Hoewel CeBIT 22 jaar geleden vanuit techniek en hardware ontstond, moeten producten minder zichtbaar worden.
“Natuurlijk blijven hardware, software en telecom aanwezig, als fundament, maar wezenlijk is niet het enkele product maar de oplossing die ermee gebouwd kan worden”, stelt Sven-Michael Prüser, senior vicepresident CeBIT. Dit is voor de organisatie een grote verandering: in plaats van een etalage met producten, vormen nu presentaties, seminars en het faciliteren van gesprekken de kern van de beurs. “Voorheen toonde een bedrijf als Brother 60 printers. Nu zullen ze uitleggen hoe die producten passen in een klimaatbewust gebruik.”
Prüser geeft aan dat exposanten aanvankelijk moeite hadden met het nieuwe concept: “We betalen voor een dure stand en dan halen jullie vervolgens de mensen bij ons weg voor een seminar”, was de kritiek.
De publieke sector gaf de omslag: “Steeds meer abtenaren mogen niet naar een beurs, maar wel naar een seminarprogramma op kosten van de baas.” De nieuwe structuur brengt met zich mee dat CeBIT meer inzicht wil in de activiteiten (zoals persconferenties en presentaties) die standhouders zelf organiseren. “We willen het kunnen promoten en meenemen in de centrale agenda.”