Overslaan en naar de inhoud gaan

Chippo als wapen tegen spijbelende leerlingen

Chippo Technologies werd tweeënhalf jaar geleden door de Taiwanese Amerikaan Robin Lin en de Nederlander Geert Christiaansen opgericht. Het bedrijfje lift mee op de gestage opmars van radio frequence identification (Rfid), een technologie die de draadloze opvolger van de streepjescode lijkt te worden. Rfid knoopt voorwerpen en digitale data aan elkaar met behulp van radiosignalen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Vooral in de onderwijssector gaan de zaken de laatste tijd crescendo. Acht scholen voor voortgezet onderwijs, de meeste in de regio’s Arnhem en Eindhoven, gaan binnenkort over op het chippo­ concept. Alle scholieren en docenten krijgen een unieke chippo­pas en in elk klaslokaal wordt een speciale, voor dit doel ontwikkelde, reader (met groot display) opgehangen. Christiaansen: "Scholieren die een lokaal binnengaan, worden straks geacht hun chippo­pas voor de reader te houden. Een piep geeft aan dat men is geregistreerd. Als de docent de les wil beginnen, haalt die zijn, of haar, kaart langs de reader. Het display laat vervolgens zien hoeveel passen geregistreerd zijn en welke scholieren te laat zijn of ongeoorloofd, want niet absent gemeld, afwezig zijn." Het chippo­systeem is gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem van de in educatieve kringen bekende softwarefirma IMA­BEP. "Zo is altijd en real­time bekend, welke leerling waar is of behoort te zijn. Een gemiddelde scholengemeenschap bespaart zo gauw één FTE. Conciërge, administratie, klassendocent; allemaal zijn ze minder tijd kwijt." ‘Tricky business’ Het leerlingvolgsysteem sluit sjoemelen vrijwel uit, en spijbelen wordt ‘tricky business’. Christiaansen: "Iemand die zijn kaart vergeet, krijgt een dagpas. Om een drempel te leggen, gaat dat iets kosten. De eigen pas wordt die dag geblokkeerd: een ander kan er dus geen gebruik van maken." De pas kan desgewenst ook gebruikt worden voor het openen van deuren, tourniquets en poorten (fietsenstallingen); voor het ophalen van persoonlijke informatie (infozuilen); voor betaalfuncties (kopiëren en printen) of om studenten te autoriseren voor het intranet van de school. Een intranet­accesssysteem heeft Chippo Technologies al op de plank liggen. Inmiddels komt het bedrijf ook aan de bak met toegangsregistratiesystemen voor evenementen. Maar de onderwijssector heeft voorlopig topprioriteit. "Alle aandacht is gericht op de implementatie van de lopende projecten. In januari staan we op de NOT, een beurs voor de educatieve sector. Vanaf dat moment gaan we de publiciteit in om onze klantenkring te vergroten", zegt Geert Christiaansen. Ook richting consumentenmarkt? "De ‘Big Bang’ die we een tijdlang hebben nagestreefd, was drie, vier jaar geleden misschien mogelijk geweest. Nu kun je dat schudden. Daarom bewandelen we de omgekeerde weg: via de zakelijke markt komen steeds meer mensen met onze systemen in aanraking. Gaandeweg zullen ze de toegevoegde waarde inzien. Vroeg of laat gebeurt dan wat wij in de beginfase voor ogen hadden. Ons idee was virtuele internetinformatie te koppelen aan iets fysieks." Dat ‘iets’ werd de chippo, een plastic tag waarin een chip en een spoeltje verstopt zitten en die ­ strikt toevallig, zeggen de bedenkers ­ veel weg heeft van de ooit populaire flippo. Net als hun bijna­naamgenoten kunnen chippo’s van blitse kleuren, rake teksten en trendy illustraties worden voorzien. De chip bevat een unieke code, die met een ­ via de USB­poort op de pc aangesloten ­ reader kan worden uitgelezen. Wordt de chippo binnen leesafstand van de reader gebracht, dan worden de codes van chippo en reader gecombineerd en door de centrale server van Chippo Technologies geïnterpreteerd. Resultaat: je wordt pijlsnel en linea recta naar dié plek op internet geloodst waar de chippo je wil hebben. Uitdelen Het idee is, dat bedrijven, instellingen en particulieren hun chippo’s onder klanten, relaties, vrienden of bekenden uitdelen. Met behulp van een reader krijgen de doelgroepen snel en direct toegang tot bepaalde ­ al dan niet afgeschermde ­ informatie, zoals productspecificaties, kortingen, demo’s of games. Vaste klanten uitnodigen voor een virtuele voorverkoop; recensenten kortsluiten met clips van de nieuwste Bond­film; familie en kennissen jouw eigen site met digitale vakantiekiekjes laten zien ­ je kunt het zo gek niet bedenken of het kan. Met pc, maar zonder toetsenbord, zodat zelfs opa, oma en de peuters voortaan internet op kunnen. Dat kan niet stuk, zou je zeggen. Maar de realiteit is anders. Christiaansen: "Het gaat allemaal langzamer dan we in eerste instantie gepland hadden. Sinds de internetluchtbel is geknapt, lijkt het of ieder nieuw product waarbij internet om de hoek komt kijken, bij voorbaat gedoemd is te mislukken." Christiaansen heeft gemerkt dat potentiële chippo­klanten kopschuw zijn geworden. "Het systeem werkt alleen als er voldoende readers en chippo’s in omloop zijn. Onze hoop was dat bedrijven de kar zouden trekken door readers aan klanten weg te geven. Een relatief geringe investering, waarvoor ze een fantastisch marketingtool terugkrijgen. Drie, vier jaar geleden zou dat zo gegaan zijn. Maar vandaag is dat een ‘uphill battle’."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in