Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Botsing

De lezers van dit blad die hebben gereageerd op de webpeiling, zien Google met zijn Apps Premier Edition nog niet zo gauw concurreren met Microsoft Office. Dat kan te maken hebben met hun onbekendheid met de online-applicaties van de zoekmachinegigant. De meesten zullen van Office immers niet veel meer gebruiken dan de functies die Google met zijn Apps via het web biedt.
Maar waarschijnlijk hebben ze om een andere reden gelijk.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Google pulkt slechts wat aan het desktopmonopolie van Microsoft. Het is een monopolie waarin wel wat barstjes zichtbaar beginnen te worden – gezien de kennelijke populariteit van OpenOffice – maar dat zichzelf eigenlijk makkelijk in stand houdt. Google hóeft ook niet met Office te concurreren, want het is actief op een heel ander platform: informatie. 99 Procent van zijn riante inkomsten is afkomstig van adverteerders die die informatie als vehikel gebruiken. Voor Google is MS Office dus geen doel. Het enige dat de zoekgigant nodig heeft is aandacht van de gebruikers voor de gerichte informatie waarop het bedrijf een venster biedt. En het enige dat Google daarvoor op de desktop nodig heeft is de browser en juist dát moet Microsoft zorgen baren.
De beleidsvorming bij de Federal Aviation Authority (FAA) in de VS toont hoe dat in de praktijk kan uitpakken. De CIO van de FAA zegt nu voor de keus te staan tussen Windows Vista en Office 2007 enerzijds en Linux-pc’s met Google Apps anderzijds voor zijn 45.000 gebruikers. Die laatste optie biedt hem een goedkoop Apps-abonnement, veiligheid en beheergemak door het thin-client–karakter, en vooral minder zorgen over compatibiliteit. Vista moet namelijk wel met de huidige applicaties van de FAA samenwerken en als het dat niet doet – zoals met de Lotus Notes-versie die de organisatie gebruikt – is Linux wellicht een alternatief.
Google doorbreekt mede het automatisme waarmee bedrijven voor Microsoft kiezen. Het is niet zozeer een kwestie van concurreren, maar van botsende bedrijfsmodellen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in