Consument op de voet gevolgd
Bij de bouw van het meetappartement heeft MIT samengewerkt met de firma Tiax, een onderneming die R&D doet op hoogtechnologisch gebied. Bij de uitvoering van de proeven is ook het beroemde Media Lab van MIT betrokken, de afdeling die zich richt op het gebruik van nieuwe media, geavanceerde ICTtechnieken en dergelijke. In het PlaceLab is plaats voor een compleet gezin. Afhankelijk van het experiment dat wordt uitgevoerd verblijven de proefpersonen een week tot enkele maanden in het laboratorium. De gedragingen van de proefpersonen worden vastgelegd met alle denkbare middelen, zodat de onderzoekers een aantal analyses kunnen uitvoeren. Het idee voor PlaceLab is geopperd door de School of Architecture & Planning van het MIT. Het hoofd van die school, William Mitchell, heeft hooggespannen verwachtingen over de mogelijkheden die het lab gaat bieden. "We krijgen zo een soort microscoop die de interactie tussen mensen en hightech hulpmiddelen kan blootleggen", zegt Mitchell. Gezondheid Het lab gaat een belangrijke rol spelen op het vlak van de gezondheid. Mensen worden tegenwoordig steeds ouder, met alle kwaaltjes van dien. Hightech hulpmiddelen moeten de effecten van die aandoeningen zo klein mogelijk maken. Mitchell: "Er speelt ook een financieel aspect mee. We zitten in de generatie van de ‘baby boomers’, en dat zijn er nogal wat. Als die allemaal tegelijk ziek worden, dan stort de gezondheidszorg in de Verenigde Staten in elkaar, zo vrezen we." Intelligente onderdelen in huis kunnen de mensen aanzetten tot het nemen van meer beweging of tot het afzien van tussendoortjes. Een voorbeeld is een geprogrammeerde koelkastdeur die alleen opengaat als een ‘bevoegde’ persoon er voor staat. Sensoren in meubels kunnen alarm slaan wanneer de medische parameters van een persoon de verkeerde kant op gaan. Een arts kan bijvoorbeeld snel worden gewaarschuwd, zodat behandeling in een vroeg stadium mogelijk is. Doorlopend Het PlaceLab wordt volgestopt met allerhande elektronica, die de bewoners doorlopend in de gaten moet houden. Voor het verwerken van de meetgegevens wordt een beroep gedaan op kunstmatige intelligentie, patroonherkenning en andere technieken die in het Media Lab zijn bedacht. Met de uitkomsten daarvan kan een voorspelling worden gedaan over het gedrag van de mensen. Wordt een beduidende afwijking van zo’n patroon geconstateerd, dan kan dat een teken zijn voor een medisch probleem. De sensoren zitten niet alleen gemonteerd in het lab, de proefpersonen zullen ook sondes op hun lichaam dragen. Daarbij gaat het onderzoekers erom na te gaan in hoeverre zo’n draagbare sensor bestand is tegen het leven van alledag. Niet uniek Het plan van MIT is niet het enige op dit gebied. Philips maakt bijvoorbeeld al geruime tijd gebruik van zo’n streng geconditioneerde leefomgeving. Die wordt gebruikt voor het uittesten van nieuwe producten. Een van de eerste resultaten hiervan kwam enkele weken geleden beschikbaar in de vorm van de MirrorTV. Dat is een systeem dat wanneer het niet in werking is, fungeert als een gewone spiegel. Naar believen kan een deel van de spiegel worden vervangen door een tvscherm. Praktijkproeven in het Home Lab van Philips wezen uit, dat mensen het prettig vinden om tijdens hun verblijf in de badkamer alvast het tvjournaal te bekijken. Het Home Lab van Philips is een huis van twee verdiepingen, dat vooral is bedoeld voor kortdurende experimenten. Het kortste verblijf van een proefpersoon is ongeveer een half uur, het langste experiment duurt een paar dagen. Het Georgia Institute of Technology heeft als proefproject het zogeheten Aware Home gebouwd. Dit huis is voorzien van vele sensoren, waarmee het kan interacteren met zijn bewoners. In het instituut in Georgia ligt het accent op het verbeteren van de levenskwaliteit van ouderen en mensen met een handicap. Technische hulpmiddelen moeten functies die die mensen zelf niet meer kunnen uitoefenen, overnemen. Ook Microsoft is actief op dit vlak. Het houdt zich bezig met onderzoek naar de interface tussen mensen en machines. Onder de naam EasyLiving is een huiskamer nagebouwd met overal ingebouwde computers. Deze systemen zijn zelflerend en kunnen daardoor anticiperen op de wensen van de gebruikers.