Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten klagen steeds vaker over PC’s

Het aantal klachten van boze consumenten stijgt volgens de twee verenigingen stelselmatig. Het komt voor dat een nieuwe computer van vijfduizend gulden het gewoon niet doet als de stekker in het stopcontact wordt gestoken.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Net als de Consumentenbond wijt HCC-woordvoerder G. Bel een groot deel van de klachten aan problemen met CD-branders en conflicterende software. Van de PC-gebruiker wordt vervolgens verwacht dat hij zelf aan zijn nieuwe PC gaat sleutelen. „Als automobilist hoef je toch ook niet bij je nieuwe wagen onder de motorkap te duiken?” De leden van de Consumentenbond klagen ook over een gebrek aan ondersteuning en deskundigheid bij de leverancier. De Consumentenbond meldt juridische stappen te overwegen. Dat zou vooral mogelijk zijn doordat een groot deel van de klachten betrekking heeft op één producent. Duidelijk „We krijgen heel veel klachten over Packard Bell”, zegt woordvoerster P. van den Brandhof. Een percentage kan ze niet noemen, maar deze PC-leverancier onderscheidt zich duidelijk in negatieve zin van de rest, zo laat zij weten. Hans Schinkel, directeur van de Nederlandse vestiging van Packard Bell Nec, verklaart het grote aantal klachten uit het feit dat zijn bedrijf marktleider is in de markt voor consumenten. „Natuurlijk komt het voor dat er producten geleverd worden waar wat mee is. Maar als je er zo veel van verkoopt als wij doen, is het bijna logisch dat je in aantallen meer klachten krijgt dan een concurrent die er veel minder van verkoopt.” Volgens marktonderzoeker IDC Benelux had PB in het vierde kwartaal van 2000 een aandeel van ruim 28 procent in de consumentenmarkt. Fujitsu-Siemens en Compaq volgen met elk een marktaandeel van rond de 12 procent. A. Koldewe, analist bij IDC, stelt dat er vorig jaar inderdaad zeer veel PC’s zijn verkocht aan consumenten, wat een verklaring is voor het groeiende aantal klachten. En de vermeende ondeskundige helpdesk van Packard Bell? „Met 160 medewerkers hebben wij de grootste Nederlandse helpdesk. Maar negen van de tien vragen gaan niet over de PC zelf, maar bijvoorbeeld over software die men niet geïnstalleerd krijgt of een printer die men niet aan kan sluiten.” Schinkel toont zich verbaasd over de overweging van de Consumentenbond een rechtszaak aan te spannen tegen Packard Bell.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in