CPB: Omzetgroei ICT-sector neemt af Productiviteit computerservicebedrijven blijft achter
In de middellange termijnstudie ICT 2003-2006 voorspelt het Centraal Planbureau dat het voorlopig gedaan is met de groei met dubbele cijfers die de bedrijfstak in 1996-1998 meemaakte. Volgens het CPB komt dat door het wegvallen van groeifactoren zoals de millenniumwisseling en de euro-conversie en het verzadigd raken van de markt voor mobiele telefonie. Toch wordt in de studie een groei voor de sector als geheel van rond de 7 procent voorzien. De telecomsector groeit door het toenemend dataverkeer, terwijl de computerbranche en de ICT-industrie profiteren van investeringen waarmee het bedrijfsleven, gedwongen door concurrentie en knelpunten op de arbeidsmarkt, de arbeidsproductiviteit verder wil opvoeren. De ICT-industrie is op dit moment erg afhankelijk van de vervangingsvraag naar bestaande producten. Volgens het CPB vormen de capaciteitstekorten bij de verbindingen tussen wijkcentrales en de individuele huizen een mogelijke belemmering voor de groei van dataverkeer via breedband. Een grotere transmissiecapaciteit van breedband leidt tot zwaardere softwareapplicaties en stimuleert ook de vraag naar zwaardere pc’s. Werkgelegenheid In 2003-2006 groeit de totale werkgelegenheid in de telecomsector, de computerservicebedrijven en de ICT-industrie nog maar licht met ruim dertigduizend arbeidsjaren. Banen komen er vooral bij in de ICT-industrie. De werkgelegenheid in de telecomsector groeit na 2003 nog maar nauwelijks. Volgens de studie zal de omzettoename bij de computerservicebedrijven vooral moeten komen van een hogere productie per werknemer. Het wordt opvallend genoemd dat afgelopen periode de groei van de omzet daar slechts is gerealiseerd door het inzetten van meer werknemers. De arbeidsproductiviteit per werknemer nam nauwelijks toe. In de telecomsector en de ICT-industrie was de productiviteitsgroei veel sterker. Als mogelijke verklaring noemt het CPB dat bedrijven in de computerbranche de afgelopen periode weinig geprikkeld werden om hun productiviteit te verhogen vanwege de sterke vraag naar hun diensten. Mogelijk is hun organisatiestructuur daardoor achtergebleven met als gevolg een minder efficiënt productieproces, aldus het CPB. Nieuwe groei zou onder meer moeten komen van het ontwikkelen van producten voor bedrijven die willen profiteren van internet.