De nieuwe werknemer Wil een gezonde geest in een gezond lichaam
Hunterskil Howard is een internationaal marketingcommunicatie bureau in Eindhoven. Het biedt een geïntegreerde aanpak aan de klanten in de business-to-business-sector. Een steeds groter deel van het werk bestaat uit multimedia-oplossingen. Anneke Spitzen is hoofd van de afdeling Interactive Marketing & Multimedia en e-business-consultant. Spitzen heeft al een bewogen carrière achter de rug. Ze startte als werkloze schooljuf, leerde programmeren, stond met Cor Molenaar aan de basis van database marketing, was al een dotcom-slachtoffer voordat de hype echt begon en heeft nu haar draai gevonden bij Hunterskil Howard. Daar runt ze de groeiende afdeling die zich bezighoudt met onder meer interactief design, maar ook met database marketing en database publishing. Ieder kwartaal krijgen de medewerkers vier aaneengesloten weken massage. “Yolanda komt ieder kwartaal vier weken achter elkaar. Iedereen krijgt dan in die vier weken elke week een behandeling van twintig minuten. Dat is een soort ‘onderhoud’ dat ze pleegt, toen we hiermee begonnen heeft ze iedereen intensiever behandeld”, zegt Spitzen. Om beurten knielen ze voorover op een speciale stoel, die in plaats van een rugleuning een borstleuning heeft. De massage vindt plaats in een ruime, lichte en rustige kamer. Masseur Yolanda begint met haar vlakke hand tegen de rug te duwen, en vervolgens gaat ze de drukpunten in de rug één voor één bewerken. Daarna zijn de armen en handen aan de beurt en tot slot nek, hoofd en schouders. Een klop op de rug en ‘bedankt’ markeren het einde van de behandeling. “Je voelt de drukpunten steeds duidelijker”, aldus Spitzen. “Soms is het wat pijnlijk, soms voelt het juist erg zacht. Vandaag was weer de eerste van een vier-wekencyclus, dus was het allemaal weer wat gevoeliger, vooral mijn schouders en mijn nek. Er zijn een paar stresspunten die speciale aandacht krijgen. Ik geniet er enorm van: na de massage voel ik me lekker. Over een ‘effect’ kan ik niet duidelijk spreken, ik heb het idee dat het een ‘sluimerend positief’ effect heeft op de doorbloeding en je bewegingsvrijheid. Ook mijn medewerkers en andere collega’s vinden het fantastisch. De helft van onze medewerkers komt uit het buitenland, veel Engelsen, en die zijn eveneens heel enthousiast. Van de zeventig mensen die hier werken doet 90 procent mee.” Het idee om bedrijfsmassage in te voeren kwam voort uit het belang dat Spitzen hecht aan het lichamelijke. “Ik móet echt bewegen”, zegt ze. “Een keer in de week ga ik in de middagpauze hardlopen, één keer in de week ga ik zwemmen. Het is misschien niet voor iedereen belangrijk, maar voor mij geldt dat als ik fysiek in beweging blijf, ik op ander gebied ook fris kan blijven. Voor je het weet zit je heel erg vast, zowel fysiek als geestelijk. Ik las over deze massage in de krant en het leek me heel praktisch. Je hoeft er de deur niet voor uit, je hoeft er geen doucheruimte of fitnessruimte voor in te richten, die ook weer aan allerlei eisen zijn gebonden.” Bijzonder is het desalniettemin, vindt Spitzen, dat het zo weinig moeite heeft gekost de massage erdoor te krijgen. “Ik wilde het in eerste instantie voor mijn eigen afdeling. Ik maakte me een beetje zorgen over RSI en ik hou zelf ook van massage, zowel om te doen, als om te ondergaan. Ik heb zelf ook een cursus drukpuntmassage gevolgd. Toen ik het aan mijn baas voorstelde vond hij dat we het direct aan iedereen moesten aanbieden.” Het inpassen van de massage was inderdaad zo eenvoudig als Spitzen verwachtte. “Yolanda, de masseur, neemt alles zelf mee. Ze komt hier met een rugzak, het lijkt een beetje op een gitaar, met die speciale stoel.” Yolanda Haspels, die de medewerkers van Hunterskil Howard masseert, werkt volgens de TouchPro-methode. Die behandelwijze is ontwikkeld door de Amerikaan David Palmer, en tot geregistreerd handelsmerk gemaakt. Masseurs kunnen na het volgen van opleidingen een licentie van Touch Pro krijgen. De methode is gebaseerd op Oosterse drukpuntmassage, waarbij de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Het werkt volgens de behandelaars preventief en kan nek- en rugklachten, RSI en andere typische kantoorkwalen voorkomen. De massage geeft volgens Spitzen een goede impuls aan geestelijke en lichamelijke fitheid. “Door die massage kom je even op een ander gedachtespoor. Je bent weg van je geestelijke en fysieke routine. Het geeft een soort losheid.” Het motiveert de medewerkers ook als ze merken dat er goed voor ze gezorgd wordt. “Het succes van een bedrijf als het onze hangt helemaal af van de mensen, dat mag duidelijk zijn”, concludeert Spitzen.