Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling GSM-kwaliteit?

“Nu de prijzen van de diverse mobiele aanbieders naar elkaar toegroeien, stellen steeds meer klanten vragen over de kwaliteit van hun netwerken”, zegt A. Solter, bedrijfsleider bij Dixons in de Haagse Theresiastraat. Volgens Solter zijn er nog wel wat kwaliteitsverschillen. “De netwerken van sommige aanbieders zijn nog in opbouw.”
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“De kwaliteit van het netwerk is heel belangrijk”, zegt C.Yalzgaray. “Ik heb een toestel van Dutchtone en ben op veel plaatsen niet te bellen. Dat is heel vervelend, want ik moet voor mijn werk bereikbaar zijn. Ik heb daar een klacht over ingediend. Daar is Dutchtone mee bezig.” Hij had zich bij de aanschaf van zijn mobiele telefoon niet gerealiseerd dat het zo lang zou duren voor de aanbieder landelijke dekking zou krijgen. “Het is op sommige plekken een blijvend probleem.” Bij een volgende aankoop van een mobiel abonnement is de kwaliteit van het netwerk voor Yalzgaray doorslaggevend. “De prijzen van alle aanbieders vallen immers wel mee.” “Ik heb een abonnement bij KPN en heb nooit problemen met bereikbaarheid”, zegt Alberto Alvarez. “Het belangrijkste aankoopcriterium is voor mij bereikbaarheid. Ik heb mijn mobiele telefoon immers voor mijn werk nodig. De prijs is van ondergeschikt belang.” “Ik ga er eigenlijk van uit dat er niet veel verschillen in kwaliteit zijn tussen de diverse aanbieders van mobiele telefonie”, zegt Jacqueline die niet met haar achternaam in de krant wil. “In mijn onwetendheid zou ik eerder op de prijs letten.” Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, verwacht dat er nog voldoende te winnen is voor de consument als de bond na de zomer onafhankelijke kwaliteitsmetingen gaat publiceren. “Je ziet nu dat de GSM-aanbieders elkaar volgen in het dichten van witte vlekken. Alleen al het blootleggen van die vlekken geeft een extra stimulans om de kwaliteit van het netwerk hoog te houden.” Hij zegt dat consumenten nu eigenlijk geen instrument hebben om bij de keuze van een GSM-aanbieder vooraf te bepalen waar het desbetreffende netwerk een goede dekking heeft. “Als ik in Zaltbommel woon en ik mij voornamelijk in de regio verplaats zal ik bij vrienden en familie moeten vragen hoe de prestaties van een bepaalde aanbieder daar zijn. Met onderzoeken zoals die Ben nu gebruikt in zijn reclamecampagne, schiet de consument niets op. Je weet niet welke indicatoren zijn gebruikt, hoe is gemeten en welke delen uit het onderzoek zijn uitgelicht om zelf beter voor de dag te komen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in