Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling Kwaliteitscontrole op ICT-voorziening?

“Ik heb ja gestemd, maar het is überhaupt treurig dat er over dit onderwerp gestemd moet worden”, reageert de heer I. Bosch. “Zijn de ICT- voorzieningen van maatschappelijk georiënteerde bedrijven dan zo slecht dat het zelfs tot vragen leidt over het instellen van verplichte kwaliteit-audits? Beetje een griezelig idee.... ”
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Een kwaliteitscontrole op ICT alleen is niet voldoende. ICT is een hulpmiddel. De organisatie moet kwalitatief ook in orde zijn”, schrijft de heer W. de Lange. “Verplichte kwaliteitscontroles zullen alleen extra verspilling van maatschappelijke gelden opleveren. Belangrijker is het om meer en beter te investeren in het management van dergelijke organisaties”, schrijft de heer R. Hoogduin. “Externe kwaliteitscon- trole zal veelal uitgaan van het vroegtijdig oplossen van fouten, niet van het voorkomen van fouten door de kwaliteit van het proces te verhogen. Het management rondom ICT-voorzieningen is, in algemene zin, dermate zwak georganiseerd, dat controles niet zullen bijdragen. Het vergroten van de bestuurlijke kwaliteiten van ICT-managers bij maatschappelijke instellingen is mijns inziens een must.” “Op alle fronten is er een sterk toenemend maatschappelijk belang bij kwalitatief goede ICT. In dit licht hebben al snel véél instellingen en bedrijven een maatschappelijke functie”, is de mening van de heer R. Feijten. “Laten we niet wachten op incidenten van een ingrijpende omvang om vervolgens deze kwaliteitscontroles verplicht te stellen.” Stanley Westerveld van ISP Demon ziet geen noodzaak. “Vijf jaar geleden kon iedereen die een pc aanzette zich ISP noemen. Nu leggen we verantwoording af aan de klanten. Als onze infrastructuur niet op en top is, hadden we geen klanten. Ik kan me wel voorstellen dat bij grote bedrijven voor wie ICT geen ‘core-business’ is als verzekeraars, de ICT-kwaliteit in de ISO-certificering wordt meegenomen.” Ook Kees Tromp, directeur van de BTG, is geen voorstander. “Dat is vooralsnog een stap te ver. Begin bij de openbare telecomnetwerken. Op dat gebied kijken Verkeer en Waterstaat en zeven telco’s samen naar probleemscenario’s en oplossingen in het kader van het Nationaal Continuïteitsplan Telecommunicatie. Anderen kunnen zich daarbij aansluiten. Als dat uiteindelijk niet vrijwillig gebeurt, zou je naar een verplichting kunnen kijken, maar liever niet.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in