Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling Promotie zonder salarisverhoging?

Een meerderheid van de respondenten op onze webvraag van deze week peinst er niet over. Anderen zouden het met mitsen en maren wel doen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Uiteraard hangt dit wel geheel af van de aard van de nieuwe functie”, reageert mevrouw Sakkers. “Salaris is echter niet alles, en ik kan me voorstellen dat een nieuwe functie me op andere wijze meer bevrediging kan geven...” “Ja, een promotie zonder salarisverhoging zou ik accepteren. Een promotie qua functie of werkzaamheden, geeft er blijk van dat men je ziet staan. Nadat je je bewezen hebt in je nieuwe functie, is het makkelijker een salarisverhoging bespreekbaar te maken, dan wanneer je van meet af aan boter bij de vis wilt.”, schrijft Niels Ammerlaan. “Onder de huidige marktomstandigheden wordt hier misbruik van de situatie gemaakt”, stelt de heer G. Verveen. “Weigeren is haast onmogelijk, het kost je de kop!” “Ik ben me daar gek! Meer verantwoordelijkheid en geen financiële compensatie? Geen denken aan”, is de mening van de heer Koopman. “Voor de werknemer is groeien door ontwikkeling belangrijker dan die paar honderd euro per maand extra”, reageert Ivo Solinger. “Voor de werkgever echter, mag kwaliteit, dat zijn vorm krijgt door promotie, wat (extra) kosten.” “Ik prijs me gelukkig dat ik in een bedrijf werk waar talent boven structuur staat. Er zijn geen salarisschalen of functieprofielen. Als consultant is het vrij eenvoudig om je toegevoegde waarde hard te maken”, aldus de heer Vanhommerig. “Wij baseren onze salarisverhogingen op geleverde prestaties en stemmen dat af met onze collega’s. Geen schalen, periodieken of procentuele verhogingen, maar op maat gesneden groei.” Volgens hem is ‘promotie maken’ een gevolg van ontwikkelde of ontwikkelende capaciteiten. “Wie meer kan betekenen voor klant of omgeving heeft zelf de verantwoordelijkheid zich daarvoor in te zetten. Indien dat tot een grotere toegevoegde waarde leidt, zal de beloning mee stijgen.” “Was het niet Caesar die zei ‘Geef het volk brood en spelen?’ Is dit niet van dezelfde strekking? Zoethoudertjes om mensen te blijven motiveren zonder dat het geld kost. Jammer dat de Nederlanders het niet uitgevonden hebben”, aldus de heer Barten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in