Detailhandel gebruikt pc nog te weinig
Voorraadbeheer en het bijhouden van prijzen en bestellingen kunnen in de supermarktbranche in feite alleen nog met een computer gedaan worden.
Maar bij de overige detaillisten is de behoefte aan dergelijke backoffice-ondersteuning kennelijk minder urgent.
Van het totale aantal winkeliers heeft bijna 40 procent geen gegevens over de op de schappen liggende producten in zijn systeem staan. Uit navraag bij de winkeliers concludeert HBD dat ze niet helemaal door eigen schuld achterblijven in de ketendigitalisering. Slechts 61 procent krijgt daadwerkelijk artikelbestanden (eenduidige omschrijvingen, besteleenheden, levertijden) van de leverancier aangeleverd; daarvan voert maar de helft die informatie in op zijn computersysteem. Die laatste groep is zo klein omdat maar 36 procent ervan dat proces volautomatisch kan uitvoeren. Overigens zegt wel 47 procent van de winkeliers zijn computer op enigerwijze te gebruiken voor voorraadbeheer.
Uithangbord
Internettoegang was voor de winkeliers in 2003 al vrij normaal, maar het aantal winkeliers met een eigen website is bijna verdubbeld, van ruim een kwart naar bijna de helft. Toch is de website meestal niet meer dan een uithangbord voor het geven van bedrijfsinformatie en meestal ook informatie over producten en diensten. Een kwart van de sitehouders biedt de mogelijkheid online bestellingen te plaatsen.
Pragmatisch
Als het om boekhouden gaat zijn de winkeliers veelal pragmatisch. De helft besteedt die activiteit uit, vier op de tien doen het zelf op de computer. 12 Procent doet de boekhouding nog met de hand.
Over de hele linie gaan de detaillisten zich niet bepaald te buiten aan IT-ondersteuning. Voor elke euro omzet geeft de winkelier ongeveer een cent uit aan IT. Supermarkten en winkels in consumentenelektronica zitten daar duidelijk boven (1,8 procent); food-speciaalzaken en huishoudelijke-artikelenzaken eronder (0,7 procent).