Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel gebruikt pc nog te weinig

Van de Nederlandse detaillisten heeft 84 procent ten minste één computer in gebruik voor zakelijke doeleinden, blijkt uit een inventarisatie van het HBD. In 1998 en 2003 was dat respectievelijk 64 en 77 procent. 40 Procent van de winkeliers heeft meer dan één computer.
Voorraadbeheer en het bijhouden van prijzen en bestellingen kunnen in de supermarktbranche in feite alleen nog met een computer gedaan worden.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Maar bij de overige detaillisten is de behoefte aan dergelijke backoffice-ondersteuning kennelijk minder urgent.
Van het totale aantal winkeliers heeft bijna 40 procent geen gegevens over de op de schappen liggende producten in zijn systeem staan. Uit navraag bij de winkeliers concludeert HBD dat ze niet helemaal door eigen schuld achterblijven in de ketendigitalisering. Slechts 61 procent krijgt daadwerkelijk artikelbestanden (eenduidige omschrijvingen, besteleenheden, levertijden) van de leverancier aangeleverd; daarvan voert maar de helft die informatie in op zijn computersysteem. Die laatste groep is zo klein omdat maar 36 procent ervan dat proces volautomatisch kan uitvoeren. Overigens zegt wel 47 procent van de winkeliers zijn computer op enigerwijze te gebruiken voor voorraadbeheer.

Uithangbord
Internettoegang was voor de winkeliers in 2003 al vrij normaal, maar het aantal winkeliers met een eigen website is bijna verdubbeld, van ruim een kwart naar bijna de helft. Toch is de website meestal niet meer dan een uithangbord voor het geven van bedrijfsinformatie en meestal ook informatie over producten en diensten. Een kwart van de sitehouders biedt de mogelijkheid online bestellingen te plaatsen.

Pragmatisch
Als het om boekhouden gaat zijn de winkeliers veelal pragmatisch. De helft besteedt die activiteit uit, vier op de tien doen het zelf op de computer. 12 Procent doet de boekhouding nog met de hand.
Over de hele linie gaan de detaillisten zich niet bepaald te buiten aan IT-ondersteuning. Voor elke euro omzet geeft de winkelier ongeveer een cent uit aan IT. Supermarkten en winkels in consumentenelektronica zitten daar duidelijk boven (1,8 procent); food-speciaalzaken en huishoudelijke-artikelenzaken eronder (0,7 procent).

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in