Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel: ‘ombouw pinautomaten te duur’

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft onderzoek laten doen naar het elektronisch betalen in Nederland. Aanleiding was de klachtenregen van winkels, warenhuizen en benzinestations over de aanpassing van hun betaalautomaten aan de euro. Bureau M&I/Partners ging na of deze onlustgevoelens terecht waren.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

In technische zin verliep de euro-overgang vrijwel vlekkeloos, maar procesmatig is project E-Day ‘buitengewoon ongelukkig verlopen’, constateert M&I. De onderzoekers wijzen geen hoofdschuldige aan; alle partijen in de aanbodketen hebben steken laten vallen. Ondernemers voelden zich voor het blok gezet. Zij moesten snel beslissen over vervanging of ombouw van betaalterminals, die soms pas kort ervoor waren aangeschaft. Diverse partijen spelen elkaar achteraf de zwartepiet toe. Zo houdt Interpay vol dat de specificaties voor de nieuwe automaten op tijd klaar waren. Volgens de fabrikanten waren ze niet volledig, wat tot vertraging leidde. Bovendien betaalden veel winkeliers volgens het HBD voor allerlei voorzieningen waar ze niet om hadden gevraagd. Theoretisch waren slechts drie van de twaalf aanpassingen echt nodig voor de euro. Tegelijk heeft Interpay het 3DES-beveiligingsprotocol ingevoerd, maar daar werd in de brieven aan winkeliers niet over gerept. In de praktijk stonden in Nederland bijna alleen pinautomaten die alle aanpassingen nodig hadden. De ombouw van de 170 duizend betaalautomaten in Nederland kostte 65 miljoen euro. Dat had volgens het rapport stukken goedkoper gekund. Vaak is het advies van de huisbankier of terminalleverancier gevolgd. Dat bleek lang niet altijd de beste of de voordeligste oplossing. Henk Kok, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel: “Ondernemers hebben voldoende reden om terugbetaling van een deel van dat bedrag te vragen.” Verder is de kans niet aangegrepen om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Het is onwaarschijnlijk dat de huidige kastjes vijf jaar ongewijzigd kunnen blijven, terwijl winkeliers daar wel vanuit gaan. De betaalkastjes zijn nog steeds ongeschikt voor bankpassen en creditcards met een chip – niet te verwarren met de bestaande Chipknip voor kleine betalingen – in plaats van de fraudegevoelige magneetstrip. M&I-onderzoeker Jaap Akkermans: “In België is de magneetstrip bijvoorbeeld al afgeschaft. Dat staat in diverse andere Europese landen ook te gebeuren. In Nederland is nog helemaal niets gepland. Daardoor dreigt fraudetoerisme naar Nederland en andere landen waar de beveiliging niet goed is geregeld.” Het HBD wil uit de euro-operatie lessen trekken voor de toekomst. Onderzoeker Akkermans adviseert winkeliers bij de eerstvolgende grote upgrade ‘heel kritisch te kijken naar wat je ervoor krijgt en geen geld uit te geven aan functionaliteit die je niet gebruikt’. Ook zou de detailhandel meer tegenwicht moeten bieden aan banken en leveranciers, die nu eenzijdig beslissen over de technologie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in