Overslaan en naar de inhoud gaan

Directeur ontslagen om ICT-perikelen in Oldambt

De intergemeentelijke sociale dienst van Reiderland, Scheemda en Winschoten (IGSD Oldambt) en directeur Harry Imholz gaan uit elkaar. Het bestuur van de IGSD, die langdurig met ICT-problemen heeft gekampt, heeft geen vertrouwen meer in hem.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Oldambt was vorig jaar de eerste klant van de Rotterdamse firma Planconsult, dat met het product szwNet nieuwkomer is op de socialedienstmarkt. De eerste maanden werden uitkeringen soms niet of verkeerd uitbetaald, later waren er ook problemen met vakantiegeld. Onderzoek van de sociale dienst van Groningen liet zien dat het minder aan het product lag dan aan de organisatie. Die bleek onvoldoende voorbereid te zijn op noodzakelijke veranderingen in de manier van werken. Eind september besloot het bestuur szwNet opnieuw in te richten en met Planconsult de laatste onvolkomenheden op te lossen. Onderzoek Naar nu blijkt liep toen ook een onderzoek door het bureau Mede, vooral gericht op de organisatie. Volgens de Winschoter wethouder Geert van der Wal, bestuurslid van de IGSD, wordt die geteisterd door spanningen en gebrek aan vertrouwen, tussen medewerkers onderling en tussen personeel en directeur. De vorming van de IGSD gebeurde al vier jaar geleden, maar de moeizame implementatie van szwNet werkte als katalysator. Imholz was een vurig pleitbezorger van het systeem en werd voor ontevreden personeel de personificatie van de ICT-steen-des-aanstoots. Volgens Van der Wal zijn bestuur en directeur gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat noodzakelijke veranderingen onder andere leiding meer kans hebben. Imholz maakt nog een aantal taken af, details rond zijn vertrek moeten nog worden geregeld. Volgens directeur Michel Bender van Planconsult zijn de problemen met szwNet naar tevredenheid van Oldambt opgelost. Van der Wal kan dat niet bevestigen. "Ik weet het niet. We hebben ons de laatste tijd primair op de organisatie gericht. Met de ICT gaat het in zoverre goed dat de cliënten er niet meer de dupe van zijn."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in