Overslaan en naar de inhoud gaan

Dode kat

Merkt u het ook om u heen? Die gelatenheid als het om de koersbewegingen gaat. Ze zeggen dat je stil moet zitten als je geschoren wordt en dat lijken heel veel beleggers op dit moment ook te doen. Gewoon je niet verroeren, wachten op betere tijden. En in de tussentijd lees je ook maar niet meer de stemmingsberichten en ook niet eens meer de beleggersbladen. Want daar word je alleen nog maar onzekerder van.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Onzeker waren afgelopen verslagweek ook de koersbewegingen. Lijken ze te wijzen op herstel, direct daarna gaan ze weer in de min. En als je het over een langere periode bekijkt, zie je slechts slachtoffers. Neem nu de paar dagen voor het weekeinde. Je kon bijna spreken van een fragiel vertrouwensherstel. Woensdag en donderdag stijgende koersen. Zou dat doorzetten, vroegen handelaren zich af. Neen, zeiden de meesten. En die kregen gelijk, want op vrijdag was het meteen weer mis. Besef bij beleggers dat de stemming te negatief is en er dus gekocht moet worden, sloeg weer om in verkoopdrift. ‘Dead cat bounce’, noemen beurskenners dat. De bodem is dus nog niet in zicht. Het waren in de dagen voor het weekeinde weer twee technologiefondsen die de stemming negatief kleurden. Ericsson en Microsoft wel te verstaan. Ericsson wil opnieuw kapitaal aantrekken en koos dus voor het uitgeven van nieuwe aandelen. In zo’n geval verwatert het belang van de zittende aandeelhouders en dat leidt meestal tot koersverlies. Zo ook nu, want Ericsson sloot op de beurs in Zweden een kleine 20 procent lager. De neerwaarts bijgestelde verwachtingen van Microsoft voor de winst en omzet dit jaar deden de rest voor het sentiment. Gevolg was dat de hele technologiebranche in Europa verloor. In Nederland waren dat CMG, Getronics, ASML en Philips, die elk procenten inleverden. Het begin van deze week was al niet veel beter. De graadmeter van de Amsterdamse beurs daalde op maandag naar de helft van het niveau dat hij twee jaar geleden had op nieuws van Worldcom dat het uitstel van betaling heeft aangevraagd. Dat was een niveau van 342 punten. Hoe nu verder? Op naar de 300-puntengrens, wordt nu geroepen. We zijn er angstig dichtbij.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in