Overslaan en naar de inhoud gaan

Douane dwingt tot digitaal aangifte doen

Bedrijven die elektronisch aangifte doen krijgen meer faciliteiten van de Douane en bedrijven die op papier verantwoording afleggen krijgen te maken met langere wachttijden. "Elektronische aangiften gaan voor", zei Frank Heijman, transitcoördinator bij de Douane.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De verladersorganisatie EVO is het niet eens met de achterstelling van aangevers die van papier gebruikmaken. "Uiteindelijk ontkomen we niet aan een elektronische aangifte, maar bedrijven worden voor het blok gezet. Dat gaat ver, nu er nog geen Europese afstemming is over de elektronische aangifte", zegt adjunct-directeur Machiel van der Kuijl van EVO. Bij de maatregel speelt een rol dat de Douane door bezuinigingen de komende jaren 15 procent van zijn personeel kwijtraakt. "Die bezuiniging kunnen we langs elektronische weg opvangen", zei Heijman. Officieel gaat de juridische voorkeur voor aangifte van binnen en buiten de EU gebrachte goederen nog uit naar papier. De Europese Commissie werkt echter aan een verordening die de elektronische aangifte prioriteit geeft. Binnen drie maanden komt de EC, volgens Frank Heijman, met een conceptverordening. De Douane verwacht dat de elektronische variant van het aangiftedocument de benodigde status van ‘enig document’ nog dit jaar krijgt. Bedrijven staan niet te trappelen om hun douaneaangifte te automatiseren. Dat blijkt uit de invoering van het New Computerized Transit System (NCTS), kortweg Transit genaamd. Als alles volgens plan gaat, is het systeem vanaf 1 april ‘online’ in de hele EU, inclusief de tien nieuwe lidstaten. Bedrijven hebben van de Douane vanaf mei 2002 tot 1 februari 2004 de tijd gekregen om zich vrijwillig op dit systeem voor vervoer van goederen onder douaneverband binnen de EU aan te sluiten. 90 procent van de aanvragen voor een vergunning kwam echter pas na december 2003 bij de Douane binnen. Voor bedrijven die 1 februari niet gehaald hebben is er geen respijt. "Als er geen dwang achter zit, wacht het bedrijfsleven tot het laatste moment", aldus Heijman. Onder andere de werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft vruchteloos om uitstel van de invoering van Transit gevraagd. Zelf Transit invoeren is niet voor elk bedrijf een optie, omdat de software vrij duur en complex is en men voor Transit een vergunning nodig heeft. Van de 2200 bedrijven die voor 1 februari op hun eigen locatie aangifte mochten doen, hebben 979 hun vergunning behouden. Volgens de douane heeft een ‘aanzienlijk deel’ van de resterende bedrijven zijn formaliteiten uitbesteed aan een dienstverlener. "De Douane noemt Transit een lastenverlichting voor ondernemers, maar in feite is het een lastenverzwaring", zei douane-expediteur Hans Maessen, directeur van Maco Douane Service uit Roermond onlangs tegenover een periodiek van de EVO. "Je moet dure en complexe software aanschaffen en het elektronische berichtenverkeer met de Douane zal voor ieder bedrijf dat een beetje internationaal actief is al gauw intensief zijn."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in