Overslaan en naar de inhoud gaan

E-dienstverlening tegen de klippen op

Indienen vóór de vijfde leidt ertoe dat declaraties met het salaris van die maand worden betaald, anders komt de vergoeding een maand later. Maar Harry Hartog, het afdelingshoofd in kwestie, wil ze wel eens op een stapeltje de volgende termijn inschuiven. En dan doet zich een boeiend fenomeen voor.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Waar ambtenaren er nogal eens moeite mee hebben als burgers in het kader van de verbetering van de dienstverlening (1991: servicecentra van de overheid, 1995: OL2000, 2003: Andere Overheid) kunnen volgen hoe hun aanvraag het ambtelijk proces doorloopt, zijn ze er zelf op gebrand, althans in Dordrecht, om de workflow rond het bureau van Hartog nauwkeurig te monitoren. Zijn confronterende aanpak vloeit voort uit ergernis over het feit dat elke opleiding zijn medewerkers precies leert welke termijnen er voor allerlei processen staan, maar vooral ook in welke uitzonderingsgevallen ze die mogen verlengen. En de burger, door wie ze zich niet op de vingers willen laten kijken, maar wachten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in