E-government raakt in zwang
Zweden (87 procent), Denemarken (86 procent) en Ierland (86 procent) voeren de Europese ranglijst voor e-government aan. De lijst werd opgesteld op basis van een ‘interactiviteitsscore’, ofwel de mate waarin publieke diensten via internet interactief beschikbaar zijn, uitgedrukt in een percentage. De landen scoorden in 2003 gemiddeld 67 procent tegen 60 procent een jaar eerder en 45 procent in 2001. Nederland is de op drie na grootste stijger en scoort 65 procent. Nederland kruipt daarmee omhoog van een vijftiende naar een negende plaats. Overheden zetten vooral in op diensten die geld opleveren, zoals belastingaangifte en afdracht van sociale premies en bijvoorbeeld invoerrechten, die gemiddeld 92 procent scoren. Diensten die vooral de burger en de bedrijven tot gemak dienen, zoals het afgeven van vergunningen, rijbewijzen en paspoorten, reiken tot 49 procent. De dienstverlening aan bedrijven scoort overigens gemiddeld 79 procent, tegen 58 procent aan burgers. Alleen Nederland houdt beide in evenwicht op 65 procent. Omdat de dienstverlening steeds geavanceerder wordt, keken de onderzoekers voor de eerste maal ook naar het aantal diensten dat volledig online kan worden afgehandeld. Gemiddeld is dat 45 procent. Op deze ranglijst neemt Nederland met 26 procent de op één na laatste plaats in: alleen Luxemburg doet het nog slechter. Denemarken, Oostenrijk en Zweden voeren deze lijst aan met respectievelijk 72, 68 en 67 procent. Volgens Hein van Duivenboden, manager eGovernment bij CGE&Y en hoogleraar op dat gebied aan de Universiteit van Tilburg, doet ons land het beter dan uit de ranglijst blijkt. "Er is uitsluitend gekeken naar het front-office op internet. Dienstverlening via andere kanalen, de integratie van het back-office, de impact van e-government en de invloed op democratische besluitvorming zijn niet meegewogen. De automatische controle bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) bij toekenning van huursubsidie is een goed voorbeeld van een geïntegreerde back-office die veel handelingen overbodig maakt, maar niet meetelt. Op gebied van het terugdringen van administratieve lasten wordt hard gewerkt aan het invoeren van basisregistraties en bijvoorbeeld het bedrijvenloket. Ondanks de publiciteit rond ‘De Belgen doen het beter’ staat België op de algemene ranglijst beduidend lager dan Nederland. Zij scoren slechts beter op één of twee onderdelen."