E-procurement nog geen succes
Berenschot doet jaarlijks onderzoek naar de Nederlandse inkooppraktijk. Sinds enkele jaren is e-procurement daarbij een aandachtspunt en voor het eerst is een goede vergelijking van de onderzoekscijfers op dat vlak met het voorgaande jaar mogelijk. Drempels Het blijkt dat slechts 18 procent van de 406 door Berenschot ondervraagde bedrijven werkelijk bezig is met de uitvoering van een e-procurement-plan. Eenzesde deel daarvan is klaar. Aan de andere kant van de schaal heeft 23 procent van de respondenten (die een redelijke doorsnee van branches en bedrijfsomvangen in Nederland vertegenwoordigen) geen visie, geen strategie en geen plan ontwikkeld. 37 Procent heeft een visie, maar geen strategie en dus geen plan. Faas vind dat vreemd: “Je zou als bedrijf toch op zijn minst een keer je oor te luisteren moeten leggen.” De meest genoemde belemmerende factor voor de invoering van elektronische inkoop is het inzicht dat er eerst ge(re)organiseerd moet worden, voordat er geautomatiseerd wordt. Dat is voor 28 procent van de respondenten de belangrijkste reden voor de terughoudenheid. Voor 18 procent is de aansluiting van het e-procurementsysteem op het bestaande ERP-systeem een struikelblok. Faas heeft wel wat voorbeelden van aspecten die problemen opleveren bij de invoering van e-procurement. “Allereerst is er de buitenkant. Het assortiment van leveranciers op een fatsoenlijke manier in het systeem krijgen, dat blijkt lastig. En intern zit het probleem vooral in de hoofden van de mensen in de organisatie. De inkopers bieden weerstand omdat ze het gevoel hebben dat het proces hen uit de handen glipt.” Faas ziet ook dat het streven naar e-procurement opeens aan het licht brengt dat veel afspraken met leveranciers niet in contracten vastliggen. Opvallend aan de Berenschot- cijfers is wel dat het percentage van de totale inkoopwaarde dat elektronisch wordt ingekocht, dit jaar naar verwachting drie keer zo hoog ligt als vorig jaar. In 2001 werd 4,2 procent van de inkoopwaarde elektronisch verhandeld. Faas denkt dat dat komt door de veranderende aard van de betreffende goederen. “Het pennen- en paperclips-spel is gespeeld, dus begint men nu bijvoorbeeld aan printers.” Uit eigen ervaring weet Faas dat er nog maar weinig bedrijven zijn die hun investeringen in e-procurement aantoonbaar terugverdienen. Wellicht is het versnipperde aanbod van softwareleveranciers daar debet aan. “Er komen bij ons veel leveranciers over de vloer die willen partneren. Maar de meeste nemen maar een klein stukje van e-procurement voor hun rekening.”