Overslaan en naar de inhoud gaan

Econocom wil de hamburgertent van de ICT-dienstverlening zijn

De naamsbekendheid in Nederland van ICT-dienstverlener Econocom is gering. Toch hoort hij, gezien zijn omzet op de Nederlandse markt voor ICT-dienstverlening, thuis in het segment waar ook bedrijven als Syntegra, Accenture en KPMG/Nolan Norton zich ophouden. In 2001 zette de Frans/Belgische onderneming 150 miljoen euro in Nederland om. En dat wordt de komende jaren fors meer, voorspelt bestuursvoorzitter Jean-Louis Bouchard.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Tweederde van de ruim tweeduizend medewerkers van Econocom heeft een technische functie. Ze werken vooral op locatie bij de klant. Voorheen gebeurde dat vooral op uurtarief, maar steeds vaker worden diensten geleverd op basis van afspraken die Econocom binden aan een nauwkeurig omschreven serviceniveau. Top Internationaal wordt 16 procent van Econocoms omzet op deze manier behaald. In Nederland is dat 10 procent, maar daarin moet binnen enkele jaren verandering komen. De inmiddels tot lid van de raad van bestuur gepromoveerde ex-directeur Nederland, Charles van de Water, gaf zijn opvolger als opdracht ervoor te zorgen dat Econocom binnen vijf jaar ook in Nederland tot de top behoort. Wil Econocom de concurrentie aangaan met bedrijven als EDS, IBM, Atos Origin en Roccade? “Ja en nee. Die bedrijven richten zich op ‘de bovenkant’ van de markt met diensten waar een hoge marge op zit, zoals centrale gegevensverwerking en vooral ook advisering. Wij opteren voor de niche van het beheer van netwerken en het bestieren van helpdesks. In feite is het zo dat bedrijven als EDS en IBM ons hiervoor nu al regelmatig als onderaannemer inschakelen.” Is daar dan wel iets aan te verdienen? “Nou en of. Als er maar genoeg in omgaat, valt overal wat aan te verdienen. Kijk naar McDonalds. Wie had 25 jaar geleden gedacht dat je rijk kon worden door het verkopen van goedkope stukken vlees als hamburgers? Of neem Dell, die goedkope pc’s leverde toen iedereen dacht dat met pc’s verkopen niets meer te verdienen viel.” Volume Op dit moment is het netwerk bij de meeste bedrijven goed voor ruim de helft van de ICT-kosten. Volume is er voor Econocom dus wel. Bouchard berekent dat met beheerdiensten en hardwareverkoop op dit gebied in Europa jaarlijks 100 miljard euro te verdienen moet zijn : “En we hebben nog slechts 1 procent van de markt in handen.” Het is natuurlijk nog maar de vraag of de industrie deze hoge netwerkkosten op den duur blijft dulden. Oracle-baas Larry Ellison voorspelt dat bedrijven zullen overstappen op minder beheerintensieve infrastructuren zoals application service providing. Leveranciers van applicatie-programmatuur, zoals SAP en Peoplesoft haken al op die trend in. Maar Bouchard blijft laconiek: “Ellison zegt zoveel stomme dingen. Ik geloof daar niets van. U noemt SAP, die z’n applicatie geschikt maakt voor exploitatie op ASP-basis. Ik heb nog geen tevreden SAP-gebruiker gezien. Koppelen met eigen toepassingssoftware is voor gebruikersorganisaties een ramp. SAP doet het niet, dus wij doen het voor onze klanten. Dus ik denk dat ook application service providing ons te zijner tijd alleen maar extra opdrachten oplevert. Dat laat de hele automatiseringsgeschiedenis zien. Het main frame is er nog steeds en ondanks de introductie van e-mail stijgen de omzetten van postbedrijven nog rustig door. Ook in kantoren leidt de pc niet tot minder papiergebruik. Internet zal het lokale netwerk dan ook geen kwaad doen. Integendeel.” Op naar de 1,2 miljard dollar In 2001 steeg de omzet van de Econocom Group ten opzichte van het voorgaande jaar met 32 procent naar 960 miljoen euro. De groei was het sterkst in diensten op het gebied van exploitatie en beheer van voornamelijk netwerken. De meeste inkomsten komen echter van het leasen van computerhardware. Daarmee werd 420 miljoen euro opgehaald. Centrale inkoop en diensten (onder meer het aanpassen van computers) leverde 417 miljoen euro op. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen van goodwill steeg met 20 procent tot 21 miljoen euro. Voor het lopende boekjaar heeft de directie 1,2 miljard euro als omzetdoel geformuleerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in