Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektronisch loket stelt burger teleur

Tot 2004 zal volgens Di Maio de helft van de initiatieven voor elektronische overheidsdienstverlening niet aan de verwachtingen van gebruikers voldoen. Een aanwijzing hiervoor geeft een deze week gepubliceerd onderzoek van studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming aan de Fontys Hogescholen in Eindhoven. De studenten onderzochten de wensen van inwoners als het gaat om wat zij willen vinden op een gemeentelijke website.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Praktische informatie Zij deden onderzoek onder 88 inwoners van de gemeente Eindhoven. Aan de hand van de onderzoeksresultaten analyseerden zij 67 gemeentelijke sites op de wensen en behoeften van burgers. Vooral praktische informatie ontbreekt vaak op de gemeentelijke internetpagina’s. Het gaat dan bijvoorbeeld om het ontbreken van gegevens over huisvesting, ophaaldagen van huisvuil en subsidiemogelijkheden. De gemeentelijke informatie die wel te vinden is op het World Wide Web is vaak onduidelijk, onvolledig of moeilijk te vinden. Volgens Andrea Di Maio richten overheden zich bij het online brengen van dienstverlening vooral op kwantiteit en minder op kwaliteit. “Als een Nederlandse minister met zijn Engelse collega praat, gaat het op gebied van IT vooral om aantallen online diensten”, zegt Di Maio. Dat bleek ook tijdens een conferentie over elektronische overheidsdiensten die vorige week in Zweden werd gehouden. Daar werd de nadruk gelegd op het online brengen van zoveel mogelijk overheidsdiensten. Het vergroten van het aanbod van overheidsdiensten online is bovendien een van de speerpunten van het eEurope-plan van de Europese Commissie. Overeenstemming De deelnemers aan de Zweedse conferentie, vertegenwoordigers van 28 Europese landen, bereikten tijdens die conferentie overeenstemming over aanbevelingen voor het ontwikkelen van elektronische overheden. De vertegenwoordigers toonden zich voorstander van publiek private samenwerking bij het opzetten van elektronische loketten. Zij zijn bovendien van mening dat de overheid zich vooral met organisatorische en minder met technische aspecten van eGovernment moet bezighouden. Nederland doet het volgens Gartner trouwens niet slecht op het elektronische vlak. Een sterk punt van de Nederlandse aanpak van de elektronische overheid vindt Di Maio de goede samenwerking tussen de diverse ministeries. “De aanpak van het millenniumprobleem is daarvan een goed voorbeeld.” Een zwak punt vindt hij dat de voor ICT verantwoordelijke minister, Van Boxtel, bij strategische beslissingen te weinig gewicht in de schaal legt. “Overheidsautomatisering zou bij voorkeur moeten worden ondergebracht bij de premier of bij een ICT-minister”, stelt de onderzoeksdirecteur van Gartner Group. In 2005 zal overigens volgens het onderzoeksbureau 60 procent van de overheidsdiensten door derden worden uitgevoerd. Vooral het innen van boetes en belastingen zou zich hiervoor lenen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in