Overslaan en naar de inhoud gaan

Forrester voorziet dip IT-besteding

De marktonderzoeker lichtte zijn voorspellingen onlangs toe op een bijeenkomst van Hewlett Packard in New York. Tot 2008 zal er juist minder worden geïnvesteerd. “Er komt een dip in 2007,” zegt Simon Yates van Forrester.
Volgens het bureau worden de uitgaven van ondernemingen aan IT gekenmerkt door perioden van pieken en dalen. “We zitten nu nog aan het einde van een vorige investeringsgolf.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

We hebben de opkomst van het mainframe gehad, de pc, het internet en nu zitten we middenin het mobiele tijdperk.”
Toch wordt er momenteel geen geld uitgegeven aan IT zaken die niet echt nodig zijn, zo zegt Yates. Dat de bestedingen aan hardware nog steeds groei vertonen komt door de dalende prijzen. De vraag is echter of er reële groei valt te realiseren bij bedrijven die niet meteen aan vervanging van pc’s toe zijn. 75 procent van de ondernemingen gebruikt bijvoorbeeld nog steeds een desktop, 22 procent een laptop. Driekwart van de Amerikaanse ondernemingen werkt dus nog ‘ouderwets’, hoewel het idee van de mobiele werker, die de ene keer thuis en de andere keer in een satellietkantoor werkt, aan populariteit wint. Niet alle kantoorwerkers hebben echter laptops nodig, zeker niet als ze de meeste tijd op een vaste plek zitten. Toch ligt hier een uitdaging, aldus Yates, zeker bij het mkb, hoewel de IT-uitgaven daar moeilijk zijn te voorspellen. “Er is een groot verschil tussen de geprojecteerde en de werkelijke uitgaven,” zegt Yates.

Conservatief
De komst van Vista zal de markt ook niet meteen stimuleren. Grote bedrijven zitten nog volop in de migratie naar Windows XP SP2. “Bedrijven willen zekerheid, de overstap naar Vista is in hun ogen te risicovol,” aldus Yates. “Gebruikers van Windows 2000, die nog in 23 procent van de gevallen wordt gebruikt, lopen achter en zullen de stap naar Vista sneller maken.”
In het algemeen zijn bedrijven dan ook erg conservatief in hun IT beleid, zegt Yates. “Er is veel innovatie, maar bedrijven willen zekerheid. Op het gebied van beveiliging zijn er erg veel nieuwe ontwikkelingen, denk aan biometrie, maar bedrijven willen geen emmer vol esoterische technieken, doch simpele en gebruiksvriendelijke oplossingen.”
Yates verwacht wel veranderingen bij jongere gebruikers. “De generatie van na 1980 werkt heel anders dan de generatie daarvoor. Men doet veel meer aan multitasking.” Maar of dat leidt tot een nieuwe innovatiegolf, blijft de vraag.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in