Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Frustraties mogen een eventuele terugkeer niet in de weg staan’

Bij ICT-werkgevers staat de deur voor waardevolle opstappers meestal wagenwijd open. Zij kennen immers het bedrijf, het personeel en de werkinhoud. Niet in de laatste plaats weet de werkgever meteen waar hij aan toe is. Geslaagde exitgesprekken worden door deze ontwikkeling ook steeds belangrijker. Wat doen de grotere ICT-bedrijven in Nederland nu precies om opstappers niet uit het oog te verliezen?
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Getronics introduceerde september vorig jaar de ‘Get Back Bag’. Deze modieuze tas met Getronics-logo zit vol met leuke en grappige geschenken. Zoals een pen om nog eens te schrijven, een telefoon om te bellen hoe het is en een zakdoekje voor moeilijke tijden. “Opstappers weten nu dat we begrip hebben voor hun behoefte aan oriëntatie”, zegt directeur Human Resource Management Mattijs Kropholler. “Dat maakt een eventuele terugkeer gemakkelijker, het onderwerp is uit de taboesfeer.” “PinkRoccade probeert van opstappers ‘ambassadeurs’ van het bedrijf te maken. Als een medewerker bij een klant gaat werken, hebben wij weer een gunstige ingang”, zegt Paul Kwakkenbos, hoofd communicatie van PinkRoccade. Oud-collega’s kunnen elkaar ontmoeten op de ‘Old Elephant Club’, waar jaarlijks een informele bijeenkomst wordt georganiseerd. De genodigden kunnen zich hier oriënteren op nieuwe loopbaanmogelijkheden. Volgens Kwakkenbos is daarvoor veel belangstelling. “Vooral het laatste halfjaar zien we steeds meer opstappers terugkomen, die destijds voor kleinere bedrijven kozen. Dat vinden we uitstekend; de medewerker heeft dan toch weer extra ervaring met klanten en processen opgedaan.” Bij PinkRoccade wordt door het hoge aantal terugkeerders naast B-to-B (business to business) en B-to-C (business to consumer) zelfs al gekscherend over B-to-P gesproken: ‘back to Pink’. Logica werkt met de zogenaamde ‘@lumni-society’, een vereniging voor opstappers. Twee maal per jaar wordt een informele borrel georganiseerd waar oud-collega’s elkaar kunnen treffen. Ook worden de opstappers zo op de hoogte gehouden van veranderingen bij het bedrijf. “We respecteren het besluit en willen dat de medewerker positief terugblikt op zijn tijd bij Logica”, aldus voorlichtster Claudia van Gils. Tevredenheid “Bij Ordina is de tevredenheid van medewerkers erg groot. Onderzoek toonde aan dat de uitstroom laag ligt ten opzichte van andere bedrijven in de branche”, zegt Herbert Wormgoor, medewerker arbeidsmarktcommunicatie. “Er is nog geen strak geregisseerd beleid, maar in de nabije toekomst komt dat er wel. Nu werken we vooral op persoonlijke basis. Managers houden contact met opstappers en soms worden ze uitgenodigd voor meetings. Als ze terugkomen, doen ze dat vaak al uit zichzelf.” Ook CMG hoopt eind dit jaar een contactbeleid voor opstappers te introduceren. “We gaan jaarlijks enkele evenementen voor oud-medewerkers organiseren”, zegt adjunct-directeur arbeidsmarktcommunicatie en recruitment Erna van Bruggen. “Daar krijgen ze informatie over de ontwikkelingen binnen het bedrijf.” Van Bruggen zegt dat het contact met opstappers nu ook goed wordt onderhouden, maar slechts op ‘informele basis’. Exitgesprekken Gap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) heeft zijn beleid gericht op de exitgesprekken. “In principe voeren wij met iedere opstapper een vertrekgesprek. Maar wij hoeven natuurlijk niet koste wat kost te horen wat er allemaal mis was”, zegt PR-manager Bart Sikking. “Het exitgesprek moet er vooral voor zorgen dat de medewerker met een prettig gevoel vertrekt. Er mogen geen frustraties overblijven die een eventuele terugkeer in de weg zouden kunnen staan. De afgelopen jaren hebben we nogal wat consultants naar jonge internetbedrijven zien vertrekken; nu komen ze weer terug.” Zo werkte Jan Immink bijvoorbeeld elf jaar voor CGE&Y als business-consultant. Vóór zijn vertrek zat hij een jaar in Amerika, waar hij veel vrijheid kreeg van CGE&Y. Hier kwam Immink in contact met outsourcingsbedrijf EDS. Na terugkeer heeft hij nog één jaar gewerkt in een managementteam in Utrecht, maar na ‘veel wikken en wegen’ koos hij toch voor EDS. “Ik heb veel kennis, collega’s en deskundigheid achtergelaten.” Al snel kreeg Immink spijt. “Bij EDS heerst een heel andere cultuur. Er wordt veel met mensen geschoven. Ik had het er zakelijk goed, maar was persoonlijk niet gelukkig.” Immink heeft altijd contact gehouden met CGE&Y. Zo kon hij twee jaar na vertrek zonder problemen terugkeren naar zijn oude werkplek. “Samen met mijn voormalige manager is alles toen in drie dagen geregeld”, zegt Immink enthousiast. Twee maanden later kreeg hij een managementfunctie met leiding over tien à twaalf mensen. Hij is nu al weer vier jaar werkzaam bij Cap Gemini Ernst & Young. Op een leuke en informele manier contact houden met de opstapper lijkt dus erg belangrijk, zeker in een krappe arbeidsmarkt. Toch zal uiteindelijk het complete beeld van de oude werkgever de doorslag geven. Dit begint al bij de sollicitatie. Zo hoort een bedrijf bijvoorbeeld garant te staan voor beloftes die tijdens het sollicitatiegesprek zijn gedaan. Jan Immink: “EDS heeft me dingen voorgespiegeld, die niet waargemaakt konden worden.” Als de organisatie voldoet aan zijn verwachtingen, zal de medewerker niet snel zijn biezen pakken. Mocht dit toch gebeuren, doen ICT-bedrijven er goed aan het contact ‘warm’ te houden. Borrelende ‘oud-Pinkers’ tijdens een bijeenkomst van de Old Elephant Club van PinkRoccade. Dit is hét jaarlijkse trefpunt voor opstappers. Tevens kunnen ze zich hier oriënteren op nieuwe carrièremogelijkheden. foto’s: hans ringnalda

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in