GBA wordt meer centraal
Dat van gemeenten een flink deel opteert voor een decentrale opzet, brengt Binnenlandse Zaken tot een omzichtige benadering. De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken, die volgende week met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bij Bijleveld aan tafel zit, huldigde tot nu toe het standpunt ‘decentraal, tenzij’. Als een centrale opzet gemeenten veel voordeel brengt, wil de NVVB erover praten. De Gebruikersvereniging PinkRoccade Local Government wil de huidige decentrale opzet behouden, gaf een woordvoerder twee weken terug in Automatisering Gids aan. Maar dat is niet de communis opinio onder gemeenten. Peilingen tijdens recente GBA-klantendagen van adviesbureau BMC lieten een ambtelijke voorkeur zien voor een centraal systeem onder gemeentelijk beheer. Het zijn vooral bestuurders die de GBA bij de gemeente willen houden. BMC spreekt van ‘de lokale politiek’ als ‘belangrijkste belemmering voor de centralisatie van de GBA’.De drie GBA-leveranciers zijn er ontstemd over dat het Atos-rapport al in de stuurgroep is besproken zonder dat zij zijn geraadpleegd. In augustus had de programmamanager dat wel toegezegd. Volgens Binnenlandse Zaken is het rapport echter nog niet af en wordt nog vóór het bestuurlijk overleg met leveranciers gesproken. De drie hebben onlangs een ‘aandachtspuntennotitie’ gestuurd. Een vorige week dinsdag gemaakte afspraak om hun notitie toe te lichten, annuleerde Binnenlandse Zaken dezelfde dag. Het ministerie wil nu begin volgend jaar een bijeenkomst, ook met andere leveranciers. Diverse bedrijven zouden een rol in de GBA-markt ambiëren. Als BZS-K centraal wordt, zal die rol zich goeddeels beperken tot aanvullende Burgerzaken-modules.