Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Geen probleem op de arbeidsmarkt’

Superp: veel senior SAP-specialisten in dienstMet meer dan 120 SAP-professionals is dienstverlener Superp een forse speler in de ERP-markt. Het bedrijf heeft opvallend veel seniors in dienst en kent nauwelijks personeelsverloop. “Zowel voor het personeel als voor ons is geld niet het belangrijkste. Vorig jaar zijn drie medewerkers vertrokken, op een totaal van 120 man. Dat is een ongekend laag verloop”, stelt John Hoogendoorn, Managing Director van Superp.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Het binnenboord houden van medewerkers gaat hier gek genoeg bijna vanzelf. We investeren zeer in de sfeer in het bedrijf.”
Als voorbeeld noemt Hoogendoorn de villa in Geldermalsen waarin het bedrijf gehuisvest is. “We kozen bewust niet voor een A2 zichtlocatie, maar voor een plek die het de mensen mogelijk maakt in de lunchpauze het dorp in te lopen.” Wie niet bij een klant werkt moet het gevoel hebben thuis te zijn, is de filosofie van het bedrijf. Daarnaast is er veel ruimte voor opleidingen, waardoor ook de senior zich kan ontwikkelen. Superp heeft relatief veel senior en medior medewerkers in dienst, en relatief weinig juniors. “In veel ondernemingen kan de senior zich nauwelijks ontwikkelen, omdat het meestal de ervaren medewerkers zijn die de jongeren moeten begeleiden, maar zelf niet aan hun ontwikkeling toekomen”, stelt Alex Kuin, de andere Managing Director van het bedrijf. “Opleidingen kunnen ook gewoon in werktijd gedaan worden en niet, zoals bij veel detacheerders, in de vrije tijd van de werknemer. We streven naar 80 procent facturabele arbeid per medewerker.”
Trainingen worden in Waldorff gedaan bij SAP, of in-house. Superp beschikt zelf over uitgebreide SAP-installaties waardoor het steeds mogelijk is te stoeien met de nieuwste updates van de fabrikant. Hoogendoorn voegt eraan toe dat het bedrijf ook vaak leuke dingen doet met het personeel. Zo huurde het onlangs een vliegtuig om met honderd man te gaan skiën. “Daarover praten onze mensen als ze bezig zijn bij een klant.” Volgens hem is er een grote kans dat SAP-collega’s van concurrenten die bij dezelfde klant werken dan al snel naar Geldermalsen willen. “Van de vaak gehoorde stelling dat er in Nederland 4000 SAP-specialisten zijn terwijl er 6000 worden gezocht, lig ik dus niet wakker.”
DuurKeerzijde zou kunnen zijn dat de medewerkers door deze ervaringsopbouw relatief duur zijn. “Dat klopt”, geeft Kuin toe, “maar zowel voor hen als voor ons is geld niet het belangrijkste.” Volgens hem is de SAP-specialist in veel ondernemingen een eenling. Als er al meerdere specialisten bij een dienstverlener werken, zijn ze waarschijnlijk verantwoordelijk voor verschillende branches en kunnen ze nog steeds nauwelijks kennis en ervaring uitwisselen. Dat wordt volgens hem door de SAP-specialisten vaak ervaren als een gemis. “Een SAP’er is communicatiever dan andere techneuten, dat gaat bijna richting business consulting.” In elk geval is het een techneut die aan de bar een biertje drinkt en meedenkt met de klant. “Je merkt dat SAP’ers een aparte groep vormen. Ze zoeken elkaar graag op.” Hoogendoorn geeft als voorbeeld de ontwikkelingen rond de vestiging in Zwolle. “Personeel komt als vanzelf naar die vestiging toe, zonder headhunters. Nu kunnen ze met andere SAP-specialisten dicht bij huis werken. Wij doen dedicated SAP, dat voelt voor die mensen als thuiskomen.” Langs deze weg hoopt Superp te groeien naar 250 medewerkers.
Gebruiksonvriendelijk
Superp start in 1999, vanuit de ervaring dat SAP “eigenlijk een zeer gebruiksonvriendelijk systeem is”, zoals Alex Kuin het niet zonder ironie uitdrukt. Al te bekend zijn langdurige implementatietrajecten, die, zeker in de jaren tachtig en negentig, een onderneming behoorlijk wat hoofdbrekens konden bezorgen. “Zo ging het ook bij computerfabrikant Tulip”, herinnert Hoogendoorn zich, die werkte bij de Nederlandse computerfabrikant. “Tulip was een van de eerste Nederlandse klanten van SAP. Toen het ERP-systeem geïmplementeerd was, kreeg ik bij wijze van spreken niet veel meer dan een manual en de mededeling dat ik me er maar mee moest zien te redden.” Beheer werd volgens Hoogendoorn in die tijd immers niet sexy gevonden, dus waren er ook niet of nauwelijks partners die het konden aanbieden. “Vanuit die ervaring, die frustratie zeg maar, is Superp ontstaan.” Aanvankelijk richtte het bedrijf zich uitsluitend op beheer, maar na een aantal overnames, zoals Two Complete IT en Orbrix, kwam ook de implementatiekant erbij, waarbij Orbrix sterk is in de MKB-markt met SAP’s Business One. Daarbij moet steeds het doel zijn “de implementatie geen last meer te laten zijn”. Daarbij is het goed steeds te weten wat wel aangepakt wordt en wat niet. Zo zal Superp het remote-beheer bij een onderneming als Philips niet snel op zich nemen, wel echter de implementatie van een SAP-traject. Op het gebied van remote-beheer ligt de grens bij ‘groot MKB’.
Op de vraag of SAP nog steeds een vreselijk systeem is om mee te werken, legt Kuin uit dat er gelukkig veel veranderd is met MySAP Netweaver en vooral Business One. “Om de systemen vroeger nog een beetje te laten werken zoals de klant het gewend was, moest veel worden geïnvesteerd in maatwerk, in een eindeloze spaghetti van programmacode. Dat is nu anders, de Services-Oriented Architecture verheft maatwerk tot standaard en er zijn veel branchegerichte oplossingen als een soort update beschikbaar.” Dat baant volgens hem de weg naar een grootschalig uitrollen van SAP-as-a-service. “ERP uit de kraan is op MKB-niveau beslist grootschalig mogelijk. Voor grote MySAP-systemen echter zal het een hele tijd duren.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in