Generatie Einstein niet zo ‘business-minded’
Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur. Van Velzen voerde het onderzoek uit samen met Tanya Bondarouk (universitair hoofddocent) en René Klerks (student Business Administration). Voor recruiters van IT-bedrijven zijn er wijze lessen uit te trekken.
De onderzoekers vroegen 225 jongeren (voor het grootste deel Nederlandse studenten met een bijbaan) naar hun gebruik van sociale netwerksites. Daaruit bleek – het zal niemand verbazen - dat Hyves (68 procent) en Facebook (68 procent) het populairst zijn, gevolgd door LinkedIn (37 procent) en Twitter (34 procent). Van de respondenten bleek 96 procent online actief te zijn en 15 procent op zoek naar een baan. Van alle respondenten (zowel actieve baanzoekers als niet-actieve baanzoekers) prefereert 52 procent LinkedIn voor baanoriëntatie. Facebook (22 procent), Hyves (15 procent) en Twitter (3 procent) volgen op dit onderdeel op gepaste afstand.