Gezicht passagiers Schiphol gescand
Het ministerie van Defensie, waar de Koninklijke Marechaussee onder valt, wil inzicht krijgen in de mogelijkheden en beperkingen van zo’n aanpak en tevens sonderen hoe bedrijven een “strategische en operationele samenwerking” op dat vlak zien. Van bepaalde vluchten wordt bij de aankomstgate een gezichtsscan gemaakt van alle passagiers. Een in een ‘hitlist’ gesignaleerde persoon moet realtime worden herkend en de Marechaussee dan gewaarschuwd. Deze toepassing heet ‘early warning.’
Bij het tweede beoogde gebruiksdoel, ‘herkomst’ genaamd, gaat het erom ongedocumenteerde passagiers te koppelen aan het vliegtuig waarmee ze zijn aangekomen. Er melden zich nogal eens zwijgzame mensen zonder papieren als asielzoeker. Een opname op de controlepost waar iemand zich vervoegt, wordt dan vergeleken met de bij gates gemaakte scans. Gezichtsherkenning noemt Defensie voor de hand liggend, maar andere vormen van biometrie, zoals ‘iris on the fly’ sluit het ministerie niet uit. Ook dan “dienen van alle passanten gezichten te worden opgeslagen” en wel van voldoende kwaliteit “voor een latere herkenning of identificatie door mens of systeem.”