Overslaan en naar de inhoud gaan

Havenbedrijf Rotterdam

Het scheepvaartverkeer in en rond de havens van Rotterdam wordt doorlopend in de gaten gehouden, niet alleen door de mens maar ook door geautomatiseerde systemen. Door alle bewaking weten de mensen van de Rotterdam Port Authority precies welke schepen zij binnen hun domein hebben varen. Een domein, dat zich uitstrekt van hartje stad tot 60 kilometer buitengaats bij Hoek van Holland.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Van ieder schip wordt de precieze positie, koers en snelheid bijgehouden en weergegeven op een aantal grote schermen. De positie van een schip is belangrijk, maar dat geldt ook voor de lading. In een haven als Rotterdam wordt een gigantische hoeveelheid goederen verscheept, waarbij een deel gerangschikt moet worden onder het kopje ‘gevaarlijke lading’. Het is van het allergrootste belang om precies te weten welke stoffen zich op welke plaats bevinden. Op de achtergrond draait een voor de Rotterdam Port Authority ontwikkeld kennissysteem. Dit product van Computer Associates maakt steeds een lijst van schepen die bezoek van een veiligheidsinspectieteam moeten krijgen. Door die computerhulp kan de buitendienst van de haven efficiënter werken. De scheepsbewegingen worden in de controlekamer zichtbaar gemaakt op computerbeeldschermen, die desgewenst doorgeschakeld kunnen worden naar twee reusachtige projectieschermen. Mocht er een calamiteit optreden, dan kan een grote groep mensen tegelijk de situatie in ogenschouw nemen. De verantwoordelijke functionarissen hoeven zich dan niet te verdringen rond een klein pc-schermpje. De projectieschermen, bestaande uit twee maal twaalf stuks Barco-projectoren, worden dynamisch geconfigureerd. De bedienaar kan met een paar muisbewegingen de inhoud van het scherm aanpassen aan de wensen van dat moment. Om tijdens een ongeval de hulpdiensten beter aan te kunnen sturen kan het computerbeeld worden verrijkt met aanwezige luchtopnames van het betreffende gebied. De controlekamer van de Rotterdam Port Authority beschikt over een extra verdieping, die veel lijkt op het balkon van een bioscoop, waar plaats is voor vertegenwoordigers van de gemeente, de politie, brandweer en dergelijke. Dit is de zogenaamde ‘rampenstaf’, die onder leiding staat van de burgemeester. Het balkon biedt een onbelemmerd zicht op de grote projectieschermen en het wordt gebruikt wanneer er bijvoorbeeld een groot ongeval in de haven heeft plaatsgevonden. De bemanning van de controlekamer heeft ook de beschikking over computerprogramma’s waarmee simulaties kunnen worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld wanneer in een van de havens een brand uitbreekt, is de simulatiesoftware in staat te voorspellen waar de rook heentrekt. De hulpdiensten kunnen zo naar de juiste plekken worden gedirigeerd en ook kan de bevolking worden gewaarschuwd. Op dit moment wordt het registratiesysteem voor de scheepvaart nog met de hand voorzien van gegevens, op termijn wil de Rotterdam Port Authority echter gaan werken met een geautomatiseerde signalering. De schepen krijgen dan een transponder aan boord, die gegevens over het vaartuig, de lading en eventuele bijzonderheden uitzendt. Het duurt echter nog wel een paar jaar voordat deze wensen helemaal gerealiseerd zijn.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in