Hermans pareert de kritiek van SCP
Hermans reageert hiermee op het rapport ’Van huis uit’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau, waarin wordt beweerd dat jongeren digitale vaardigheden vooral thuis opdoen. Het SCP zet vraagtekens bij het nut van computerles op school. “Het doel van het onderwijsbeleid om leerlingen digitaal vaardiger te maken is achterhaald door de snelle ontwikkelingen in de thuissituatie”, zeggen de onderzoekers De Haan en Huysmans.
De kritiek van Hermans op het onderzoek komt erop neer dat jongeren thuis weliswaar leren surfen en omgaan met een tekstverwerker, maar dat zij op school leren hoe zij de online gevonden informatie moeten duiden en toepassen. Volgens hem leren kinderen op school strategisch met ICT om te gaan. Een vaardigheid die zij thuis niet zouden opdoen. De minister krijgt hierin bijval van de Onderwijsinspectie. Hermans is niet van plan het gevoerde beleid op het punt van ICT-onderwijs in dit of een volgend kabinet te wijzigen.